Dějiny ekonomického myšlení

Studijní plán:

PředmětDějiny ekonomického myšlení (DEM)
GarantujeKatedra ekonomických studií (KES)
GarantIng. Věra Nečadová ( necadova@vspj.cz )
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška2 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
V 2 kr. ZA

Sylabus

  • Dějiny ekonomického myšlení (DEM) Ukončení: z
    Studijní obory: Finance a řízení, Cestovní ruch
    Typ předmětu: volitelný Rozsah: 2/0 (P)
    Kredity: 2 kr. Jazyk výuky: ČJ
    Jiný způsob vyjádření rozsahu: P - 28 hodin (přednáška 28 h) Forma výuky: P
    Prerekvizity:
    Garant předmětu: Ing. Věra Nečadová
    Vyučující
    Ing. Věra Nečadová, přednášející (P)

    Anotace předmětu a výstupy předmětu
    Cílem kurzu je vybavit studenty základními znalostmi z oblasti dějin ekonomického myšlení v úzké vazbě na hospodářské dějiny, resp. historický vývoj ekonomiky, a prohloubení základny pro samostatné ekonomické myšlení získané v základních kurzech Mikroekonomie a Makroekonomie.

    Přednášky jsou zaměřeny na výklad jednotlivých ekonomických teorií, jejich východisek, důvodů vzniku a doporučení pro praktickou hospodářskou politiku.

    Znalosti: Student umí popsat základní principy a východiska jednotlivých ekonomických teorií, zná historický kontext jejich vzniku a doporučení pro praktickou hospodářskou politiku. Student umí popsat rozdílnosti v přístupech jednotlivých ekonomických teorií k trhu, tržním selháním, fungování centrálních autorit v ekonomice a k základním konceptům ekonomie. Student zná historický hospodářský kontext formování ekonomických teorií.

    Dovednosti: Student umí zhodnotit pravděpodobné dopady hospodářské politiky na ekonomiku, spotřebitele a firmy.
    Obecné způsobilosti: Student umí pracovat a rozhodovat se samostatně a zodpovědně, dovede si utvářet vlastní názor.
    Studijní literatura a studijní pomůcky
    Povinná:
    • SOJKA, M. Dějiny ekonomických teorií. 1. vydání, Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-21-2.

    Doporučená:
    • SIRŮČEK, P. A KOL. Hospodářské dějiny a ekonomické teorie (vývoj-současnost-výhledy). Slaný: Melandrium, 2007. ISBN 978-80-86175-03-4.
    • HOLMAN, R. A KOL. Dějiny ekonomického myšlení. 3. vydání, Praha: C. H. Beck, 2005. ISBN 80-7179-380-9.
    • VOLEJNÍKOVÁ, J. Moderní kompendium ekonomických teorií: od antických zdrojů
    až po třetí tisíciletí. 1. vydání, Praha: Profess Consulting, 2005. ISBN 80-7259-020-0.
    Obsah předmětu
    1. Úvod do dějin ekonomického myšlení
    2. Ekonomické myšlení ve starověku a středověku
    3. Klasická škola
    4. Ekonomická teorie socialismu
    5. Neoklasická škola
    6. Keynesiánská ekonomie
    7. Postkeynesiánská a neokeynesiánská ekonomie
    8. Monetarismus
    9. Nová klasická makroekonomie
    10. Ekonomie strany nabídky, teorie veřejné volby
    11. Alternativní ekonomické myšlení I (historická škola, institucionalismus)
    12. Alternativní ekonomické myšlení II (francouzský strukturalismus, J. A. Schumpeter)
    13. České ekonomické myšlení
    14. Vybrané metodologické problémy
    Studijní zátěž a požadavky na zakončení předmětu
    Studijní zátěž:
    Prezenční studium (hodin)
    Přednášky - 28
    Samostatná příprava - 24
    Celkem - 52

    Požadavky na zakončení předmětu:
    Prezenční studium – zápočet:
    Podmínkou získání zápočtu je vypracování SP v rozsahu cca 13- 15 stránek dle materiálu paní Borůvkové, Jak psát SP a BP ?

Doporučená literatura

Anotace

Cílem kurzu je vybavit studenty základními znalostmi z oblasti dějin ekonomického myšlení v úzké vazbě na hospodářské dějiny, resp. historický vývoj ekonomiky, a prohloubení základny pro samostatné ekonomické myšlení získané v základních kurzech Mikroekonomie a Makroekonomie. 


Přednášky jsou zaměřeny na výklad jednotlivých ekonomických teorií, jejich východisek, důvodů vzniku a doporučení pro praktickou hospodářskou politiku.


Znalosti: Student umí popsat základní principy a východiska jednotlivých ekonomických teorií, zná historický kontext jejich vzniku a doporučení pro praktickou hospodářskou politiku. Student umí popsat rozdílnosti v přístupech jednotlivých ekonomických teorií k trhu, tržním selháním, fungování centrálních autorit v ekonomice a k základním konceptům ekonomie. Student zná historický hospodářský kontext formování ekonomických teorií.     


Dovednosti: Student umí zhodnotit pravděpodobné dopady hospodářské politiky na ekonomiku, spotřebitele a firmy.


Obecné způsobilosti:  Student umí pracovat a rozhodovat se samostatně a zodpovědně, dovede si utvářet vlastní názor.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím