Dějiny ekonomického myšlení
Studijní plán:
Předmět | Dějiny ekonomického myšlení (DEM) |
Garantuje | Katedra ekonomických studií (KES) |
Garant | Ing. Věra Nečadová ( necadova@vspj.cz ) |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Cvičení | 2 h |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 2 h |
Studijní plán |
Typ |
Sem. |
Kred. |
Ukon. |
|
V |
|
2 kr. |
ZA |
Sylabus
- Dějiny ekonomického myšlení (DEM) Ukončení: z
Studijní obory: Finance a řízení, Cestovní ruch
Typ předmětu: volitelný Rozsah: 2/0 (P)
Kredity: 2 kr. Jazyk výuky: ČJ
Jiný způsob vyjádření rozsahu: P - 28 hodin (přednáška 28 h) Forma výuky: P
Prerekvizity:
Garant předmětu: Ing. Věra Nečadová
Vyučující
Ing. Věra Nečadová, přednášející (P)
Anotace předmětu a výstupy předmětu
Cílem kurzu je vybavit studenty základními znalostmi z oblasti dějin ekonomického myšlení v úzké vazbě na hospodářské dějiny, resp. historický vývoj ekonomiky, a prohloubení základny pro samostatné ekonomické myšlení získané v základních kurzech Mikroekonomie a Makroekonomie.
Přednášky jsou zaměřeny na výklad jednotlivých ekonomických teorií, jejich východisek, důvodů vzniku a doporučení pro praktickou hospodářskou politiku.
Znalosti: Student umí popsat základní principy a východiska jednotlivých ekonomických teorií, zná historický kontext jejich vzniku a doporučení pro praktickou hospodářskou politiku. Student umí popsat rozdílnosti v přístupech jednotlivých ekonomických teorií k trhu, tržním selháním, fungování centrálních autorit v ekonomice a k základním konceptům ekonomie. Student zná historický hospodářský kontext formování ekonomických teorií.
Dovednosti: Student umí zhodnotit pravděpodobné dopady hospodářské politiky na ekonomiku, spotřebitele a firmy.
Obecné způsobilosti: Student umí pracovat a rozhodovat se samostatně a zodpovědně, dovede si utvářet vlastní názor.
Studijní literatura a studijní pomůcky
Povinná:
• SOJKA, M. Dějiny ekonomických teorií. 1. vydání, Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-21-2.
Doporučená:
• SIRŮČEK, P. A KOL. Hospodářské dějiny a ekonomické teorie (vývoj-současnost-výhledy). Slaný: Melandrium, 2007. ISBN 978-80-86175-03-4.
• HOLMAN, R. A KOL. Dějiny ekonomického myšlení. 3. vydání, Praha: C. H. Beck, 2005. ISBN 80-7179-380-9.
• VOLEJNÍKOVÁ, J. Moderní kompendium ekonomických teorií: od antických zdrojů
až po třetí tisíciletí. 1. vydání, Praha: Profess Consulting, 2005. ISBN 80-7259-020-0.
Obsah předmětu
1. Úvod do dějin ekonomického myšlení
2. Ekonomické myšlení ve starověku a středověku
3. Klasická škola
4. Ekonomická teorie socialismu
5. Neoklasická škola
6. Keynesiánská ekonomie
7. Postkeynesiánská a neokeynesiánská ekonomie
8. Monetarismus
9. Nová klasická makroekonomie
10. Ekonomie strany nabídky, teorie veřejné volby
11. Alternativní ekonomické myšlení I (historická škola, institucionalismus)
12. Alternativní ekonomické myšlení II (francouzský strukturalismus, J. A. Schumpeter)
13. České ekonomické myšlení
14. Vybrané metodologické problémy
Studijní zátěž a požadavky na zakončení předmětu
Studijní zátěž:
Prezenční studium (hodin)
Přednášky - 28
Samostatná příprava - 24
Celkem - 52
Požadavky na zakončení předmětu:
Prezenční studium – zápočet:
Podmínkou získání zápočtu je vypracování SP v rozsahu cca 13- 15 stránek dle materiálu paní Borůvkové, Jak psát SP a BP ?
Doporučená literatura
Anotace
Cílem kurzu je vybavit studenty základními znalostmi z oblasti dějin ekonomického myšlení v úzké vazbě na hospodářské dějiny, resp. historický vývoj ekonomiky, a prohloubení základny pro samostatné ekonomické myšlení získané v základních kurzech Mikroekonomie a Makroekonomie.
Přednášky jsou zaměřeny na výklad jednotlivých ekonomických teorií, jejich východisek, důvodů vzniku a doporučení pro praktickou hospodářskou politiku.
Znalosti: Student umí popsat základní principy a východiska jednotlivých ekonomických teorií, zná historický kontext jejich vzniku a doporučení pro praktickou hospodářskou politiku. Student umí popsat rozdílnosti v přístupech jednotlivých ekonomických teorií k trhu, tržním selháním, fungování centrálních autorit v ekonomice a k základním konceptům ekonomie. Student zná historický hospodářský kontext formování ekonomických teorií.
Dovednosti: Student umí zhodnotit pravděpodobné dopady hospodářské politiky na ekonomiku, spotřebitele a firmy.
Obecné způsobilosti: Student umí pracovat a rozhodovat se samostatně a zodpovědně, dovede si utvářet vlastní názor.
^ nahoru ^