Videotrénink interakcí

Studijní plán:

PředmětVideotrénink interakcí (VI)
GarantujeKatedra sociální práce (KSP)
GarantMgr. Petra Antonů
Jazykčesky
Počet kreditů3
Prezenční studium
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška5 h
Cvičení8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
V 2 kr. ZA
V 3 kr. ZA
Zdravotně sociální pracovník - kombi, platný od LS 2015/2016 P 6 3 kr. ZA

Sylabus

  • Přednášky a cvičení
  • •Seznámení, motivace studentů, jejich očekávání
  • •Pomáhající kamera – jak může video pomáhat? úvodní kazuistika, cvičení
  • •Základní principy a pojmy ve VTI (vztah, komunikace, interakce, kontakt, …)
  • •Základy komunikace z pohledu VTI, prvky naladěné a efektivní komunikace (věnování pozornosti, naladění se, iniciativy a jejich příjem, střídání se, diskuse, zvládání rozporů, naladěné vedení,...)
  • •Ano-serie a ne-serie v komunikaci
  • •Analýza videonahrávek pořízených doma/při praxi či při výuce, zásady natáčení, zásady výběru vhodných ukázek
  • •Teorie ovlivňující VTI: intuitivní rodičovství (Papoušek), attachement (Bolwby), zóna proximálního vývoje,scaffolding (Vygotsky), intersubjektivita (Trevarthen)
  • •Oblasti využití VTI: 1. rovina - podpora komunikačních dovedností klientů (např. rodič-dítě), 2. rovina: podpora komunikačních dovedností pracovníků (pracovník-klient), oblasti využití VTI v sociálních službách,zdravotnictví, ši školství,
  • •Práce s vlastím rozvojovým plánem v oblasti komunikace (reflexe vlastních slabých a silných stránek v komunikaci)
  • •Etické aspekty práce s kamerou

Doporučená literatura

  • BEAUFORTOVÁ, K.: Videotrénink interakcí (základy metody a její využití) – rozšířená vezre textu kapitoly Metody a řízení sociální práce, Matoušek, O., dostupné z http://www.pppknm.sk/data/pdf/materialy/nase_ponuky/videotrening/VIT_zaklady_metody.pdf
  • KOPŘIVA, K.: Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.
  • ÚLEHLA, I.: Umění pomáhat. 2. vyd. Praha: Slon, 2004. ISBN 80-85850-69-9.
  • PENIŠKA, P., Bobek, M.: Práce s lidmi. 1. vyd. Brno: NC Publishing, 2008. ISBN 978-80-252-0521-3.
  • KENNEDY, H.: Video interaction guidance: A Relationship-Based Intervention to promote Attunement, Empathy and Wellbeing, Jessica Kingsley Publishers, London, Philadelphia 2011. ISBN 978-1849051804.

Anotace


Cíl:


Cílem předmětu je ukázat studentům, jakým způsobem jim může kamera pomoci při jejich profesionálním rozvoji,  jak může kamera a práce s videem pomáhat jejich klientům (např. v kontaktu rodič-dítě, pracovník – klient/pacient). Cílem předmětu je rozvoj studentů nejen na rovině znalostí, ale zde především na rovině praktických dovedností.



Znalosti:


Student po absolvování předmětu:



  • zná jednotlivé roviny úspěšné komunikace a prvky, které je charakterizují,

  • má přehled o základních teoriích, které ovlivňují praxi VTI,

  • zná základní pojmy využívané ve VTI,

  • má představu, jakým způsobem se dá využít videonahrávka interakce k analýze komunikačních doveností,

  • má detailnější vhled do toho, co se odehrává při interakci pracovník-klient,

  • rozumí zásadnímu vlivu komunikačních dovedností na kvalitu práce pomáhajícího pracovníka,

  • uvědomuje si vliv komunikace na chování druhého (interakční přístup),

  • vnímá význam a potřebu kontinuální sebereflexe v oblasti své profesionální komunikace

  • zná etické aspekty při práci s videem



Dovednosti:


Student po absolvování předmětu:



  • má větší citlivost k verbálním i neverbálním projevům účastníků interakce,

  • uvědomí si některé své neuvědomované reakce a komunikační vzorce, které ovlivňují jeho profesionální


        komunikaci,



  • je schopen sebereflexe své komunikace a kontinuálně pracuje na jejím zlepšování,

  • umí vědomě ovlivňovat průběh rozhovoru či práce s klienty skrze užívání prvků úspěšné komunikace (jako


        věnování pozornosti, přijímání iniciativ druhého...)



  • umí natočit jednoduchý záběr, který je využitelný pro interakční analýzu.



 



Obecné způsobilosti:


Praktická zkušenost s metodou VTI, seberozvoj, sebereflexe.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím