Videotrénink interakcí
Studijní plán:
Předmět | Videotrénink interakcí (VI) |
Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
Garant | Mgr. Petra Antonů |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 3 |
Prezenční studium |
Cvičení | 2 h |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 5 h |
Cvičení | 8 h |
Sylabus
- Přednášky a cvičení
- •Seznámení, motivace studentů, jejich očekávání
- •Pomáhající kamera – jak může video pomáhat? úvodní kazuistika, cvičení
- •Základní principy a pojmy ve VTI (vztah, komunikace, interakce, kontakt, …)
- •Základy komunikace z pohledu VTI, prvky naladěné a efektivní komunikace (věnování pozornosti, naladění se, iniciativy a jejich příjem, střídání se, diskuse, zvládání rozporů, naladěné vedení,...)
- •Ano-serie a ne-serie v komunikaci
- •Analýza videonahrávek pořízených doma/při praxi či při výuce, zásady natáčení, zásady výběru vhodných ukázek
- •Teorie ovlivňující VTI: intuitivní rodičovství (Papoušek), attachement (Bolwby), zóna proximálního vývoje,scaffolding (Vygotsky), intersubjektivita (Trevarthen)
- •Oblasti využití VTI: 1. rovina - podpora komunikačních dovedností klientů (např. rodič-dítě), 2. rovina: podpora komunikačních dovedností pracovníků (pracovník-klient), oblasti využití VTI v sociálních službách,zdravotnictví, ši školství,
- •Práce s vlastím rozvojovým plánem v oblasti komunikace (reflexe vlastních slabých a silných stránek v komunikaci)
- •Etické aspekty práce s kamerou
Doporučená literatura
- BEAUFORTOVÁ, K.: Videotrénink interakcí (základy metody a její využití) – rozšířená vezre textu kapitoly Metody a řízení sociální práce, Matoušek, O., dostupné z http://www.pppknm.sk/data/pdf/materialy/nase_ponuky/videotrening/VIT_zaklady_metody.pdf
- KOPŘIVA, K.: Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.
- ÚLEHLA, I.: Umění pomáhat. 2. vyd. Praha: Slon, 2004. ISBN 80-85850-69-9.
- PENIŠKA, P., Bobek, M.: Práce s lidmi. 1. vyd. Brno: NC Publishing, 2008. ISBN 978-80-252-0521-3.
- KENNEDY, H.: Video interaction guidance: A Relationship-Based Intervention to promote Attunement, Empathy and Wellbeing, Jessica Kingsley Publishers, London, Philadelphia 2011. ISBN 978-1849051804.
Anotace
Cíl:
Cílem předmětu je ukázat studentům, jakým způsobem jim může kamera pomoci při jejich profesionálním rozvoji, jak může kamera a práce s videem pomáhat jejich klientům (např. v kontaktu rodič-dítě, pracovník – klient/pacient). Cílem předmětu je rozvoj studentů nejen na rovině znalostí, ale zde především na rovině praktických dovedností.
Znalosti:
Student po absolvování předmětu:
- zná jednotlivé roviny úspěšné komunikace a prvky, které je charakterizují,
- má přehled o základních teoriích, které ovlivňují praxi VTI,
- zná základní pojmy využívané ve VTI,
- má představu, jakým způsobem se dá využít videonahrávka interakce k analýze komunikačních doveností,
- má detailnější vhled do toho, co se odehrává při interakci pracovník-klient,
- rozumí zásadnímu vlivu komunikačních dovedností na kvalitu práce pomáhajícího pracovníka,
- uvědomuje si vliv komunikace na chování druhého (interakční přístup),
- vnímá význam a potřebu kontinuální sebereflexe v oblasti své profesionální komunikace
- zná etické aspekty při práci s videem
Dovednosti:
Student po absolvování předmětu:
- má větší citlivost k verbálním i neverbálním projevům účastníků interakce,
- uvědomí si některé své neuvědomované reakce a komunikační vzorce, které ovlivňují jeho profesionální
komunikaci,
- je schopen sebereflexe své komunikace a kontinuálně pracuje na jejím zlepšování,
- umí vědomě ovlivňovat průběh rozhovoru či práce s klienty skrze užívání prvků úspěšné komunikace (jako
věnování pozornosti, přijímání iniciativ druhého...)
- umí natočit jednoduchý záběr, který je využitelný pro interakční analýzu.
Obecné způsobilosti:
Praktická zkušenost s metodou VTI, seberozvoj, sebereflexe.
^ nahoru ^