Kariérní poradenství

Studijní plán:

PředmětKariérní poradenství (KP-2)
GarantujeKatedra ekonomických studií (KES)
GarantIng. Dagmar Frendlovská, Ph.D.
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Přednáška2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška2 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
V 2 kr. ZA

Sylabus

  • Hledání pracovního uplatnění
  • Vytváření pracovních míst, popis funkčního místa, specifikace požadavků
  • Získávání zaměstnanců, metody získávání zaměstnanců
  • Životopis, průvodní dopis, výběrový pohovor
  • Orientace pracovníků, používané metody, vyhodnocování pracovního výkonu po ukončení doby orientace
  • Pracovněprávní vztahy, zákoník práce, zákon o zaměstnanosti, kolektivní vyjednávání
  • Pracovní poměr, pracovní smlouva a její náležitosti, mandátní smlouva, manažerská smlouva
  • Dohody konané mimo pracovní poměr, dopady z pohledu zdanění, odvodů SZP, práv zaměstnance
  • Změny pracovního poměru, skončení pracovního poměru
  • Péče o pracovníky, péče o pracovní prostředí, informovanost o strategii firmy podle zákoníku práce
  • Motivace a stimulace pracovníků, teorie motivace, praktické příklady motivace a motivačních systémů
  • Profesní kariéra a osobní rozvoj, plánování a řízení osobní kariéry
  • Selfmanagement, psychologie práce a její úloha v pracovním životě
  • Trh práce v ČR a EU
  • Jak studovat předmět Kariérní poradenství.

    Vážení studenti předmětu Kariérní poradenství,
    v tomto textu naleznete návod, jak pracovat se studijní oporou, která je pro vás v tomto systému připravena.
    Nejprve několik slov o předmětu KP. Cílem tohoto kurzu je vybavit studenty základními znalostmi při stanovení cílů osobního rozvoje, směřování profesní kariéry a při realizaci uplatnění v rámci trhu práce. Důraz je kladený i na psychologickou podporu osobnosti studentů, mapování vlastních schopností a uvědomění si přání a tužeb v oblasti realizace profesní kariéry. Úspěšnému profesnímu uplatnění napomáhá i poznání základních personálních postupů při získávání a výběru pracovníků a prověřování si svých schopností úspěšně absolvovat přijímací řízení.
    Přednášky jsou rozděleny podle jednotlivých týdnů semestru. V prvních týdnech jsou uvedeny přednášky, které poskytují základní teoretické znalosti pro zvládnutí dalších přednášek, které mají odborníci z praxe. V dalších týdnech budou do studijní opory postupně vkládány prezentace z přednášek lektorů z praxe.
    V úvodní části studijní opory najdete sylabus, podmínky pro získání zápočtu pro úspěšné ukončení předmětu pro prezenční i kombinovanou formu studia. Najdete zde i kontakt na vyučující, která vám pomůže v případě potřeby řešit vaše dotazy, případné nápady a náměty pro vylepšení výuky.
    Podmínky pro získání zápočtu:
    Prezenční studium
    Podmínkou získání zápočtu je:
    • Aktivní účast na cvičeních, tolerovány jsou 2 neúčasti, v době platnosti distančního studia samostudium podle materiálů v e-learningu, odevzdávání zadaných úkolů do e-learningu a úpravy podle zpětné vazby vyučujícího.
    Kombi studium
    Podmínkou získání zápočtu je:
    • Účast na tutoriálu – v době platnosti distančního studia samostudium podle materiálů v e-learningu, odevzdávání zadaných úkolů do e-learningu a úpravy podle zpětné vazby vyučujícího.
    • Vypracování a odevzdání seminární práce na aktuální téma z oblasti kariérního poradenství, personální práce a trhu práce v rozsahu 15-20 stran, řádkování 1,5, velikost písma 12, se všemi náležitostmi podle směrnice Závěrečné práce (najdete v souboru Závěrečné práce v IS).
    Podmínky pro vypracování seminární práce jsou vloženy ve studijní opoře v 1. týdnu cvičení, studenti mohou pracovat samostatně nebo ve dvojici. Studenti kombi studia si vyberou téma ze seznamu témat SP a nechají si ho schválit vyučující předmětu na mailu mertlova@vspj.cz. Do e-learningu vloží seminární práci nejpozději ve 14. týdnu, mají 2 pokusy na opravu, která bude provedena po zaslání zpětné vazby do 20.6.2023
    Po splnění všech podmínek dostane student zápočet do IS.
    V případě jakýchkoliv nejasností mě prosím kontaktujte na mailu mertlova@vspj.cz nebo na mobilu 723 313 956. Přeji Vám všem hodně úspěchů ve studiu a doufám, že Vás předmět KP zaujme a bude Vám dobrou pomocí ve Vašem profesním životě.
    Libuše Měrtlová
  • Pravidla pro studium Kariérního poradnství v režimu "bez přímé výuky":

    Při studiu KP bez přímé výuky je student povinen sledovat vložené přednášky lektorů z praxe, které jsou každý týden doplněny o novou přednášku v e-learningu v kurzu Kariérní poradenství.
    Na základě vlastního návrhu nebo připravených témat, ze kterých si může vybrat, zpracovat seminární práci v rozsahu 15 - 20 stran na téma odpovídající náplni předmětu. Téma si musí zvolit nejpozději do 3. týdne výuky a nechat si ho schválit garantkou předmětu. Pravidla pro psaní SP jsou rovněž v e-learningu v kurzu KP. SP se odevzdává nejpozději poslední týden výuky semestru a je nutné ji nechat zkontrolovat na serveru Odevzdej.cz. Oba soubory student vloží v elektronické podobě do odevzdávárny. Na případnou opravu má student 2 pokusy.

Doporučená literatura

  • MĚRTLOVÁ, L. Řízení lidských zdrojů a lidského kapitálu firmy. Akademické nakladatelství CERM, s.r.o. Brno, 2014. ISBN 978-80-7204-907-3.
  • BLÁHA, J., MATEICIUC, A., KAŇÁKOVÁ, Z. Personalistika pro malé a střední firmy, Brno: CP Books, a.s. 2005. ISBN 80-251-0374-9.
  • Goleman,D. Práce s emoční inteligencí. Jak odstartovat úspěšnou kariéru. 1. vyd., Praha: Columbus, spol. s r.o., 2000. ISBN 80-7249-017-6.
  • Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění
  • Zákon č. 435/2004 Sb., zákon o zaměstnanosti v platném znění
  • Zákon č. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

Anotace

Cílem kurzu je vybavit studenty základními znalostmi při stanovení cílů osobního rozvoje, směřování profesní kariéry a při realizaci uplatnění v rámci trhu práce. Důraz je kladený i na psychologickou podporu osobnosti studentů, mapování vlastních schopností a uvědomění si přání a tužeb v oblasti realizace profesní kariéry. Úspěšnému profesnímu uplatnění napomáhá i poznání základních personálních postupů při získávání a výběru pracovníků a prověřování si svých schopností úspěšně absolvovat přijímací řízení.


Znalosti: Student zná metody a postupy personální práce ve firmě ve vztahu k náboru a výběru pracovníků, i základy praktických postupů uchazeče v rámci přijímacího řízení s výběrem a použitím různých metod jednání a chování při prokazování odborných a sociálních kompetencí v souladu s požadavky specifikace pracovní pozice. Zná možnosti zaměstnání v rámci pracovního poměru, dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr i možnosti sebezaměstnání. Student se umí orientovat v proměnlivém trhu práce a dokáže využívat příležitostí pro realizaci svých představ o vlastní profesní kariéře jak při získávání prvního pracovního uplatnění, tak i v průběhu dalšího profesního rozvoje.


Dovednosti: Student se umí samostatně orientovat ve světě práce, chápe dynamičnost moderního světa práce a nezbytnost se neustále přizpůsobovat novým požadavkům. Umí zpracovat vlastní životopis, průvodní dopis, umí reagovat na nabídky pracovních pozic v novinách, na internetu i na pracovní příležitosti evidované na úřadech práce. Dokáže sestavit pracovní smlouvu, osobní dotazník a pracovní náplň, zná pracovní což mu umožňuje být orientovaný při vyjednávání podmínek pracovního uplatnění. Umí posoudit vlastní možnosti a schopnosti a dovede si stanovit cíle v oblasti vlastního rozvoje i své profesní kariéry spolu s cestami, které pomohou k jejich naplnění. Celoživotní vzdělávání a proces rozvoje osobnosti chápe jako přirozený proces, který umožňuje naplnění představ o realizaci vlastního života.


Obecné způsobilosti: Student se orientuje v podmínkách trhu práce v ČR a EU, dokáže samostatně získávat informace o vývoji a trendech v oblasti zaměstnanosti, nezaměstnanosti, ceně práce, požadavcích zaměstnavatelů na jednotlivé profese a dokáže tyto informace vyhodnocovat a pracovat s nimi. Umí vycházet z ustanovení platných zákonů, zejména zákoníku práce, zákona o zaměstnanosti a zákona o kolektivním vyjednávání.


 

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím