Úvod do kvalitativního výzkumu pro SP
Studijní plán:
Předmět | Úvod do kvalitativního výzkumu pro SP (UKV) |
Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
Garant | PhDr. Vlasta Řezníková, Ph.D. |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Přednáška | 1 h |
Cvičení | 1 h |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 4 h |
Cvičení | 4 h |
Studijní plán |
Typ |
Sem. |
Kred. |
Ukon. |
|
V |
|
2 kr. |
ZA |
Sylabus
- Cílem předmětu je seznámit studenty s kvalitativní strategií výzkumu, jak teoreticky, tak prakticky. Student získá povědomí o vybraných designech kvalitativního výzkumu. Studenti si prakticky vyzkouší vybrané metody a techniky sběru dat. Kvalitativní data následně zpracují.
Osnova předmětu
Vymezení kvalitativního výzkumu (etika, kvalita, definice)
Proces přípravy KV (cíle, kritéria výběru participantů, relevantní zdroje, vstup do terénu)
Design KV (zakotvená teorie, případová studie, akční výzkum, etnografický výzkum)
Metody a techniky sběru dat v KV (rozhovor, pozorování, analýza dokumentů, videozáznam)
Analýza a interpretace získaných dat v KV (proces, vybrané analytické postupy a interpretace)
Psaní o KV (struktura textu)
Doporučená literatura
- Corbin, J., Strauss, A. Basics of Qualitative Research. New York: SAGE, 2014. Povinná
Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Povinná
Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. Povinná
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. Povinná
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2011. Doporučená
Reichel, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. Doporučená
Punch, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015. Doporučená
Atlas.ti Pomůcka
Řezníková, V. Studijní opora Pomůcka
Anotace
Některá témata závěrečných prací svou povahou vyzívají k použití kvalitativní strategie výzkumu; tam, kde je cílem porozumění, chápání zkoumaných jevů celistvě, do hloubky a všímání si vazeb mezi jevy. Studenti mají předmět metody a techniky sociálního výzkumu; na tento předmět navazuje předmět Úvod do kvalitativního výzkumu. Studenti získají možnost se hlouběji, podrobněji a prakticky seznámit např. s analýzou a interpretací dat, vyzkouší si pozorování a zápis, vedení rozhovoru a jeho přepis.
^ nahoru ^