Úvod do speciální pedagogiky
Studijní plán:
Předmět | Úvod do speciální pedagogiky (USP-1) |
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | Mgr. Jana Rittichová |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Přednáška | 1 h |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 6 h |
Studijní plán |
Typ |
Sem. |
Kred. |
Ukon. |
|
V |
|
2 kr. |
ZA |
Sylabus
- Úvod do speciální pedagogiky – základy oboru, základní legislativa
- Lidé s narušenou komunikační schopností – základy logopedie
- Lidé se sluchovým postižením – základy surdopedie
- Lidé se zrakovým postižením – základy tyflopedie
- Lidé s mentálním postižením – základy psychopedie
- Lidé s poruchami autistického spektra – základy problematiky
- Lidé s tělesným postižením – základy somatopedie
- Lidé s více vadami – základy problematiky
- Psychologická problematika v přístupu k lidem s postižením
- Herní terapie u lidí s postižením – možnosti využití v ošetřovatelství
- V rámci předmětu budou studentům prezentovány základy jednotlivých oborů speciální pedagogiky - terminologie, etiologie, diagnostika, specifické přístupy k lidem, praktické ukázky metod a forem práce u lidí s různým postižením. Důraz bude kladen na využitelnost v praxi, na možnost aplikace získaných poznatků při běžné ošetřovatelské péči u lidí bez ohledu na druh nebo stupeň zdravotního postižení.
Doporučená literatura
- Povinná:
- SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2016. 168 s. ISBN 978-80-271-0095-8.
- KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E., VOJKOVSKÁ, G. Speciální pedagogika pro zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Galén, 2016. 106 s. ISBN 978-80- 7492-273-3´2
- PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. roz. a přepr. vyd. Brno: Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-7315-120-0.
- FISHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: Triton, 2008. 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
- Doporučená:
- VÍTKOVÁ, M. et al. Integrativní speciální pedagogika. 1. vyd. Brno: Paido, 2004. 463 s. ISBN 80-85931-51-6.
- RENOTIÉROVÁ, M.; LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. 313 s. ISBN 80-244-1475-9.
- VÁGNEROVÁ, M.; HADJ-MOUSSOVÁ, Z.; ŠTECH, S. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2004. 236 s. ISBN 80-7184-929-4.
- ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. 11. vyd. Praha: Portál, 2004. 264 s. ISBN 80-7178-038-3.
- BARTOŇOVÁ, VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Paido, 2007. 367 s. ISBN 978-80-7315-163-8.
Anotace
Výsledky učení:
Cíl:
Cílem předmětu je vybavit studenty základy jednotlivých oborů speciální pedagogiky - terminologie, etiologie, diagnostika, specifické přístupy k lidem, praktické ukázky metod a forem práce u lidí s různým postižením. Dalším cílem je informovat studenty o využitelnosti v praxi, poukázat na možnost aplikace získaných poznatků při běžné ošetřovatelské péči u lidí bez ohledu na druh nebo stupeň zdravotního postižení.
Znalosti:
Student zná základy speciální pedagogiky. Zná přístupy k idem s jednotlivým druhem postižení.
Dovednosti:
Studen dovede aplikovat v praxi získané poznatky ze speciální pedagogiky,bez ohledu na druh nebo stupeň zdravotního postižení.
Obecné způsobilosti:
Studující získávají vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související.
^ nahoru ^