Úvod do speciální pedagogiky

Studijní plán:

PředmětÚvod do speciální pedagogiky (USP-1)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
GarantMgr. Jana Rittichová
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Přednáška1 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška6 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
V 2 kr. ZA

Sylabus

  • Úvod do speciální pedagogiky – základy oboru, základní legislativa
  • Lidé s narušenou komunikační schopností – základy logopedie
  • Lidé se sluchovým postižením – základy surdopedie
  • Lidé se zrakovým postižením – základy tyflopedie
  • Lidé s mentálním postižením – základy psychopedie
  • Lidé s poruchami autistického spektra – základy problematiky
  • Lidé s tělesným postižením – základy somatopedie
  • Lidé s více vadami – základy problematiky
  • Psychologická problematika v přístupu k lidem s postižením
  • Herní terapie u lidí s postižením – možnosti využití v ošetřovatelství
  • V rámci předmětu budou studentům prezentovány základy jednotlivých oborů speciální pedagogiky - terminologie, etiologie, diagnostika, specifické přístupy k lidem, praktické ukázky metod a forem práce u lidí s různým postižením. Důraz bude kladen na využitelnost v praxi, na možnost aplikace získaných poznatků při běžné ošetřovatelské péči u lidí bez ohledu na druh nebo stupeň zdravotního postižení.

Doporučená literatura

  • Povinná:
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2016. 168 s. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E., VOJKOVSKÁ, G. Speciální pedagogika pro zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Galén, 2016. 106 s. ISBN 978-80- 7492-273-3´2
  • PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. roz. a přepr. vyd. Brno: Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-7315-120-0.
  • FISHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: Triton, 2008. 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
  • Doporučená:
  • VÍTKOVÁ, M. et al. Integrativní speciální pedagogika. 1. vyd. Brno: Paido, 2004. 463 s. ISBN 80-85931-51-6.
  • RENOTIÉROVÁ, M.; LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. 313 s. ISBN 80-244-1475-9.
  • VÁGNEROVÁ, M.; HADJ-MOUSSOVÁ, Z.; ŠTECH, S. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2004. 236 s. ISBN 80-7184-929-4.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. 11. vyd. Praha: Portál, 2004. 264 s. ISBN 80-7178-038-3.
  • BARTOŇOVÁ, VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Paido, 2007. 367 s. ISBN 978-80-7315-163-8.

Anotace


Výsledky učení:



Cíl:


Cílem předmětu je vybavit studenty základy jednotlivých oborů speciální pedagogiky - terminologie, etiologie, diagnostika, specifické přístupy k lidem, praktické ukázky metod a forem práce u lidí s různým postižením. Dalším cílem je informovat studenty o využitelnosti v praxi, poukázat na možnost aplikace získaných poznatků při běžné ošetřovatelské péči u lidí bez ohledu na druh nebo stupeň zdravotního postižení.



Znalosti:


Student zná základy speciální pedagogiky. Zná přístupy k idem s jednotlivým druhem postižení.



Dovednosti:


Studen dovede aplikovat v praxi získané poznatky ze speciální pedagogiky,bez ohledu na druh nebo stupeň zdravotního postižení.



Obecné způsobilosti:


Studující získávají vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím