Předmět | Zahraniční obchod (ZO) |
---|---|
Garantuje | Katedra ekonomických studií (KES) |
Garant | Ing. Libuše Měrtlová, Ph.D. ( mertlova@vspj.cz ) |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium | |
---|---|
Přednáška | 2 h |
Kombinované studium | |
Dotace | Předmět je v kombinované formě studia vyučován formou konzultací. |
Studijní plán | Typ | Sem. | Kred. | Ukon. |
---|---|---|---|---|
V | 2 kr. | ZA |
Cílem kurzu je vybavit studenty základními znalostmi z oblasti mezinárodního obchodu, které jsou potřebné při organizování praktických obchodních operací, zabezpečování logistiky, posuzování rizik v mezinárodním obchodě. Důraz je kladený i na trhy, obchod a korporace, které se stále více globalizují. Překážky obchodu i nadále klesají, obchod mezi zeměmi stále roste a nadnárodní podniky jsou stále více dominantní ve světové ekonomice. Po absolvování kurzu studenti budou mít představu o konkurenčním prostředí, ve kterém mezinárodní obchod probíhá, o stavu internacionalizace podnikání a o výzvách strategie a řízení, kterým čelí podniky, které působí v mezinárodním prostředí.
Znalosti: Student zná, jaké možnosti rozvoje představuje mezinárodní obchod pro společnost, jak globalizace ovlivňuje trhy a hospodářskou politiku zemí. Zná hlavní charakteristiky mezinárodního obchodu, ví, proč mezinárodní obchod je na vzestupu, a uvědomuje si, jak jsou podniky ovlivněny hospodářskými politikami a předpisy na národní i evropské úrovni.
Zná hlavní etické a morální otázky zapojení do mezinárodních obchodních operací, které umí i prakticky popsat a provést. Zná rizika mezinárosního obchodu v politické, obchodní a měnové oblasti a zná možnosti pojištění těchto rizik.
Dovednosti: Po absolvování tohoto kurzu by se studenti měli orientovat v základních teoriích, konceptech, které poskytují vysvětlení pro globální obchodní aktivity (např obchodu a investic, teorie globálního životního cyklu výrobku, konkurenční výhoda národů). a trendech vztahujících se k mezinárodní obchodní činnosti, porozumět prostředí, ve kterém se mezinárodní obchodní činnost uskutečňuje. Měli by znát ekonomické, poltické, právní a kulturní prostředí, ve kterém mezinárodní firmy pracují a znát mezinárodní instituce, které se mezinároho obchodu týkají (např EU, Mezinárodní měnový fond, Světová obchodní organizace, G 20).
Obecné způsobilosti: Student se orientuje v podmínkách mezinárodního trhu a obchodu v EU a ostatních zemích, dokáže samostatně získávat informace o vývoji a trendech v oblasti forem podnikání na zahraničních trzích, uskutečňování mezinárodních obchodních operací, cen, dodacích a platebních podmínek, cel, logistiky, rizik a financování zahraničního obchodu. Studenti by měli porozumět manažerským výzvám a příležitostem, které existují v této oblasti podnikání, a kterým čelí firmy konkurující si v mezinárodním měřítku, aby byli schopni analyzovat a předvídat relevantní situace v zahraničním obchodě.
Požadavky na zakončení předmětu:
Prezenční studium – zápočet:
Aktivní účast na cvičeních – tolerovány jsou 2 neomluvené absence za semestr.
Seminární práce na téma související s obsahem předmětuZahraniční obchod, v rozsahu 15 – 20 stran, řádkování 1,5 velikost písma 12, se všemi náležitostmi, dle doporučeného materiálu Jak psát seminární a bakalářské práce.
Zápočtový test, dosažení minimálně 60 % bodů (tj. 12 bodů z max. 20 možných).
Kombinované studium – zápočet:
Vypracování a odevzdání seminární práce na aktuální téma z oblasti zahraničního obchodu v rozsahu 15 - 20 stran, řádkování 1,5 velikost písma 12, se všemi náležitostmi podle doporučeného materiálu Jak psát seminární a bakalářské práce.
Zápočtový test, dosažení minimálně 60 % bodů (tj. 12 bodů z max. 20 možných).