Psychologie kultury
Studijní plán:
Předmět | Psychologie kultury (PSK) |
Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
Garant | |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Cvičení | 2 h |
Kombinované studium |
Dotace | Předmět je v kombinované formě studia vyučován formou konzultací. |
Studijní plán |
Typ |
Sem. |
Kred. |
Ukon. |
|
V |
|
2 kr. |
ZA |
Sylabus
- 1. Vymezení procesů socializace a osobní autokultivace 1.1. Kulturní antropologie - přehled teorií, kulturní vzorce, evolucionizmus, difuzionizmus, kulturní relativizmus, hypotéza kreativizace. 1.2. Psychologie kultury - vymezení, předmět a metody. 2. Imaginace a osobnost 2.1. Pojem imaginace - historické i současné koncepce 2.2. Funkce imaginace v adaptačním procesu - poznávací, katartická, anticipační, fixační, abreaktivní, kreativní, pro sebeformování a sebeuplatnění, funkce integrační, harmonizační a teleologická. 3. Imaginativní aktivity a jejich přínos pro optimalizaci duševního ekvilibria. 3.1. Charakter, dynamika a funkce snů, mýtů, pohádek v procesu kultivace. 3.2. Význam dětské hry. Faktory dopadu dramatické tvorby a její význam pro sociální integraci. 3.3. Výtvarné umění jako výraz a prostředek imaginativní komunikace, aspekty historických přístupů, umění a doba, umění v životě, Úroveň vnímání uměleckého díla a osobnost. Citové myšlení a znaková řeč artefaktů. Achitektura a charakter životního prostředí jako výraz atmosféry doby. Symbol v architektuře. Předmět ekologické psychologie. Prožívání životního prostředí. Mezilidské vztahy a životní prostředí. 4. Aplikace uvedených teoretických východisek psychologie kultury při demonstraci reálií nejvýznamnějších historických i současných světových kultur (Egypta, Mexika, Indie, Číny, Antiky, kultur Jižná Ameriky, Předního východu, Střední Asie, Zakavkazska aj.).
Doporučená literatura
- ČAČKA, O.: Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Doplněk, Brno, 1999.
- BOESCH, Ernst E. Symbolic Action Theory and Cultural Psychology. Berlin: Springer, 1991. 94 s.
BUDIL, Ivo. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. 3. vyd. Praha : Triton, 1998. 259 s.
ČERNOUŠEK, Michael. Psychologie životního prostředí. Praha : Horizont, 1992 196 s.
GOMBICH, Ernst Hans. Umění a iluze : studie o psychologii obrazového znázorňování : Art and illusion (Orig.). Translated by Miroslava Tůmová. Praha : Odeon, 1985. 534 s.
ROGERS, Alisdair. Lidé a kultury. Translated by Antonín Otáhal - Jan Pilař. Praha : Nakladatelský dům OP, 1995. 256 s.
SOUKUP, Václav. Dějiny sociální a kulturní antropologie. 2. rozš. vyd. Praha : Karolinum, 1996. 303 s.
VIEWEGH, Josef. Psychologie umělecké literatury :k problematice a metodologii nové interdisciplíny. Brno : Psychologický ústav AV ČR, 1999. 306 s.
WOLF, Josef. Člověk a jeho svět :úvod do studia antropologických věd : základní antropologické otázky : kulturní a sociální antropologie. 2. vyd. Praha : Karolinum, 1999. 212 s.
Anotace
Předmět poskytuje studentům přehled kulturně antropologických koncepcí, objasňuje funkci umění pro člověka a seznamuje s historickými změnami vazby umění a ideologie. Pokouší se odhalit psychické zdroje inspirace a nalézá shodu v dynamice imaginativních aktivit od snů, přes mýty, pohádky, dětské hry, dramatizaci, kresby dětí a výtvarné umění až po architekturu. Výzkumy podložené teoretické poznatky pak názorně demonstruje na artefaktech z různých dob a kultur.
Znalosti: Studenti ovládají charakteristiky odlišných obrazů světa spojených s povědomím jeho řádu v centrech všech původních světových kultur (Egyptě, Číně, Indii, Mexiku a v Antice) i jejich vlivu na artefakty v mezních oblastech, stejně tak získají přehled o přežívajících náboženských směrech současného světa (Buddhismu, Islámu, Křesťanství aj.) a seznámí se prezentovanou názornou dokumentací s principy dekorací na jejich výtvorech.
Dovednosti: Získají tak východisko pro hlubší pronikání do "ducha" zaniklých i současných kultur, které pak budou jako průvodci schopni zasvěceněji přibližovat klientům. Proniknou do logicky prúniku charakteru výtvorů, úrovně poznání a panující ideologie v té-které oblasti a čase. Budou tak schopni domýšlet i další souvislosti, které nejsou uváděny v deskriptivně pojatých průvodcích.
Obecné způsobilosti: Orientovanost v dynamice psychologické podstaty totožnosti imaginativních aktivit, promítající se do charakteru artefaktů odlišných kultur, vytvářených však všude lidmi reagujícími zákonitě totižně za obdobných okolností přináší poznání styčných bodú a zároveň pozoruhodných variant odlišností výtvorů, kterými ve vazbě na přírodní i společenské vlivy hledali vyrovnání s těžkým lidským údělem. Takový přístup je východiskem k dobré orientaci v psychologii kultur.
^ nahoru ^