Zotavení jako příležitost na cestě k duševnímu zdraví

Studijní plán:

PředmětZotavení jako příležitost na cestě k duševnímu zdraví (ZPCDZ-1)
GarantujeKatedra sociální práce (KSP)
GarantPhDr. Vlasta Řezníková, Ph.D.
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Cvičení2 h
Kombinované studium
Cvičení8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
V 2 kr. ZA

Sylabus

  • Peer konzultant (v psychiatrické nemocnici)
  • Sexualita a duševní zdraví
  • Duševní zdraví rodin (potomci rodičů s psychiatrickou dg.)
  • Spiritualita a duševní zdraví

Doporučená literatura

  • Hollander, D., Wilken JP: Práce v propojení. Podpůrný vztahový přístup. Praktická příručka modelu CARe (přeloženo z holandského originálu Werken in verbinding. Praktijkboek Steunend Relationeel Handelen, 2020 Amsterdam) Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, Praha 2022. ISBN 978-80-908458-5-5.
  • Hollander, D.; Wilken, J. P.: Podpora zotavení a začlenění. Úvod do metodiky CARe. Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, 2019. ISBN 978-80-907318-4-4
  • Ridgway, P., McDiarmid, D., Davidson, L. et. Al. Cesty k zotavení. Lawrence: University of Kansas, School for social welfare, 2014. ISBN 978-1-5031-7191-6.
  • Thornicroft, G.: Ti, kterým se vyhýbáme: diskriminace lidí s duševním onemocněním (přeloženo z angl. orig.: Shunned). Praha: Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, 2011. ISBN: 978-80-260-0302-1.
  • Ďásková, Barbora. Cesty k zotavení. O práci peer lektorů v oblasti duševního zdraví. Brno, 2018. Magisterská diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav pedagogických věd.
  • Davidson L, Chinman M, Sells D.: Peer podpora dospělých se závažným duševním onemocněním: terénní zpráva. (přeloženo z angl. originálu Peer support among adults with serious mental illness: a report from the field). Schizophr Bull. 2006, 32:443–450.
  • Larry Davidson, Janis Tondora & Priscilla Ridgway: Život není "výsledek": Úvahy o konceptu zotavení jako o výsledku i procesu. (přeloženo z angl. originálu Life Is Not an “Outcome”: Reflections on Recovery as an Outcome and as a Process). American Journal of Psychiatric Rehabilitation, 2010, 13:1, 1-8.
  • Repper, J.: Pracovníci peer podpory: praktická příručka pro implementaci (přeloženo z angl. originálu Peer Support Workers: a practical guide to implementation). London: Centre for Mental Health and NHS Confederation Mental Health, 2013.
  • Trachtenberg, M. et al: Peer podpora v péči o duševní zdraví: vyplatí se? (přeloženo z angl. originálu Peer support in mental health care: is it good value for money?). London: Centre for Mental Health, 2013.
  • Slade, M.: 100 způsobů, jak podporovat zotavení (přeloženo z anglického originálu 100 ways to support recovery) London: Rethink, 2013

Anotace


  • Předmět vychází z konceptu zotavení a je inspirován Školami zotavení

  • Výuku vedou dva odborníci, zpravidla jeden odborník na zkušenost (vlastní zkušenost s daným tématem a zotavováním se z duševních obtíží) a odborník na "vědomosti"

  • Výuka je založena na prvcích zážitkové pedagogiky – hlavním cílem je kultivace postojů k lidem, kteří se zotavují; rozvoj sebereflexe a sebepoznání studentů.

  • V rámci předmětu budou představeny 4 tematické moduly během 4 celodenních setkání.

  • Témata modulů budou aktualizována v závislosti na zkušenostech peerů, ale i aktivně spolutvořena se studenty; mohou se týkat např. všímavosti, sexuality, hudby, cestování, médií apod. jako prostředků k zotavení.

  • Předmět bude zakončen ústní a písemnou reflexí.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím