Rovnost pohlaví-úvod do gender studies
Studijní plán:
Předmět | Rovnost pohlaví-úvod do gender studies (Rpu) |
Garantuje | Katedra cestovního ruchu (KCR) |
Garant | PhDr. Eva Půlkrábková ( pulkrabkova@vspj.cz ) |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Cvičení | 2 h |
Kombinované studium |
Dotace | Předmět je v kombinované formě studia vyučován formou konzultací. |
Studijní plán |
Typ |
Sem. |
Kred. |
Ukon. |
|
V |
|
2 kr. |
ZA |
Sylabus
- PRÁVNÍ NÁSTROJE A INSTITUCE NA PODPORU POLITIKY ROVNÝCH PŘÍLEŽITOSTÍ.
- KULTURNÍ ASPEKTY ROZDÍLŮ MEZI MUŽI A ŽENAMI.
- TEORIE MUŽSKÝCH A ŽENSKÝCH ROLÍ, MUŽSKÁ A ŽENSKÁ IDENTITA.
- ROZDÍLY MEZI MUŽI A ŽENAMI V KOGNITIVNÍCH FUNKCÍCH.
- GENDER A INTELIGENCE.
- ŠKÁLA FEMINITY A MASKULINITY.
- MĚNÍCÍ SE NÁZORY NA KARIÉRU, MANŽELSTVÍ A RODINU.
- RODINA JAKO IMITAČNÍ MODEL VZORCŮ CHOVÁNÍ.
- DĚLBA PRÁCE V RODINĚ A PÉČE O DÍTĚ.
- PROFIL EMANCIPOVANÉ ŽENY.
- GENDEROVÉ NEROVNOSTI V ORGANIZACÍCH.
- SEXUÁLNÍ OBTĚŽOVÁNÍ NA PRACOVIŠTI.
- FORMY DISKRIMINACE VE SPOLEČNOSTI.
- NOVÝ SYSTÉM GENDEROVÝCH VZTAHŮ.
- AKTIVNÍ ZPŮSOB ŽIVOTA, ROVNOPRÁVNOST, VZÁJEMNÝ RESPEKT A OCENĚNÍ.
Doporučená literatura
- GILLIGANOVÁ,C. Jiným hlasem. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-402-8.
- KŘÍŽKOVÁ, A. - PAVLICA, K. Management generových vztahů. Praha: Management Press, 2004. ISBN: 80-7261-117-8.
- MOIR, A. - MOIR, B. Proč muži nežehlí. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-945-4.
- OAKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6.
- VĚŠINOVÁ, E. - MAŘÍKOVÁ, H. Společnost žen a mužů z aspektu gender. Praha: Open Society Fund, 1999. ISBN 80-7254-374-1.
Anotace
Cílem předmětu je uvedení studentů do genderové problematiky. Studenti získají v rovině teoretické základní znalosti o biologických a psychologických rozdílech obou pohlaví. Na jejich základě je poté budován vzájemný respekt a ocenění.
Znalosti: Student umí vysvětlit základní biologické a psychologické rozdíly mezi muži a ženami a je si vědom toho, jak probíhá proces socializace mužských a ženských rolí.
Dovednosti: Student dovede objektivně a nezaujatě diskutovat o stereotypech a předsudcích, které jsou spojeny s genderovou problematikou. Student je schopen poukázat na genderové nerovnosti a diskriminace, ke kterým ve společnosti dochází.
Obecné způsobilosti: Student je připraven na efektivní skloubení úspěšné pracovní kariéry a spokojeného rodinného života.
^ nahoru ^