Předmět | Řízení softwarových projektů (RSP-2) |
---|---|
Garantuje | Katedra technických studií (KTS) |
Garant | doc. Dr. Ing. Jan Voráček, CSc. ( voracek@vspj.cz ) |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 4 |
Prezenční studium | |
---|---|
Přednáška | 1 h |
Cvičení | 3 h |
Kombinované studium | |
Tutoriál / přednáška | 4 h |
Cvičení | 8 h |
Studijní plán | Typ | Sem. | Kred. | Ukon. |
---|---|---|---|---|
Aplikovaná informatika - kombi, platný od ZS 2024/2025 | P | 4 | 4 kr. | KZ |
Aplikovaná informatika - platný od ZS 2024/2025 | P | 4 | 4 kr. | KZ |
Studenti se seznámí s běžně používanými inženýrskými postupy pro řízení tvorby softwaru formou týmové realizace distribuovaných softwarových projektů pomocí agilní metodiky Scrum. V úvodu kurzu jim budou prezentovány základní teoretické principy agilního vývoje a představena sada předepsaných projektových nástrojů. Aktuálně se jedná o MS Teams pro týmové schůzky, ScrumDesk pro řízení vývojového životního cyklu a Git/GitHub pro verzování a archivaci projektových artefaktů (deliverables). Následně jsou studenti rozděleni do týmů a začnou realizovat problém, definovaný vyučujícím (zákazníkem). Ze slovního zadání musí vytvořit vlastní uživatelské příběhy (backlog) a naplánovat všechny sprinty až do konce semestru. Po odsouhlasení plánu začnou s jeho realizací a průběžnou aktualizací. Práce týmů je průběžně kontrolována vyučujícím a s jeho členy osobně diskutována na pravidelných týdenních schůzkách, majících formu stand-up meetingu. Kromě toho musí v průběhu semestru každý tým prezentovat stav svého projektu, oponovat zadaný konkurenční projekt a po předání finálního produktu také strukturovaně zhodnotit vlastní práci.
Znalosti: Student zná strukturní elementy a standardní rituály agilní vývojové metodiky Scrum (týmové role a jejich význam, backlog, uživatelské příběhy, sprinty, stand-up meeting, definition of ready, definition of done, review, retrospektiva apod.). Ovládá návrh obchodního modelu ve formě Business Model Canvas nebo Lean Canvas, díky nimž je schopen v každé fázi vývoje maximalizovat hodnotu pro zákazníka.
Dovednosti: Student umí konvertovat volně formulovaný textový dokument do sady strukturovaných uživatelských příběhů (requirements), je schopen reagovat na změny jakéhokoli druhu (zákazník, vnější prostředí, tým) tak, aby zůstal zachován původní časový i finanční plán, skupinově odhaduje kvalitativní aspekty projektu (rizika, obchodní hodnota, náročnost) pomocí plánovacího pokeru, umí zacházet s integrovaným prostředím pro řízení agilních projektů, ovládá práci s verzovacím systémem typu Git a zvládá on-line pracovní komunikaci prostřednictvím videokonferenčních systémů.
Obecné způsobilosti: Student se naučí naslouchat potřebám zákazníka a průběžně v backlogu přeskupovat prioritu jeho potřeb, začlenit se do týmu, vybrat si úkoly, odpovídající vlastním zájmům i schopnostem, odhadovat složitost i časovou náročnost vlastních i týmových úkolů, efektivně komunikovat průběh své práce, zhodnotit kvalitu realizovaného produktu, a též k němu vedoucích dílčích postupů.