Řízení softwarových projektů

Studijní plán: Aplikovaná informatika - kombi, platný od ZS 2024/2025

PředmětŘízení softwarových projektů (RSP-2)
GarantujeKatedra technických studií (KTS)
Garantdoc. Dr. Ing. Jan Voráček, CSc. ( voracek@vspj.cz )
Jazykčesky
Počet kreditů4
Prezenční studium
Přednáška1 h
Cvičení3 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška4 h
Cvičení8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Aplikovaná informatika - kombi, platný od ZS 2024/2025 P 4 4 kr. KZ
Aplikovaná informatika - platný od ZS 2024/2025 P 4 4 kr. KZ

Sylabus

  • Úvod do řízení softwarových projektů, klasifikace SW projektů z hlediska cíle a postupu 
  • Agilita a související procesní modely vývoje 
  • Hodnota pro zákazníka a její modelování formou Business Model Canvas 
  • Analýza a kvantifikace rizik 
  • Metodika Scrum a její implementace v rámci integrovaného SW nástroje  
  • Problematika sdíleného projektového úložiště, základní zásady nástrojů Git a GitHub 
  • Plánování projektu, tvorba backlogu a návrh sprintů 
  • Realizace projektu a monitorování jeho metrik, schopnost správné reakce na změny  
  • Kvalitativní aspekty práce vztažené k týmu, procesu i produktu 
  • Validace, verifikace a dokumentace produktu 

Doporučená literatura

  • Studijní opora v LMS Moodle.
  • ŠOCHOVÁ, Zuzana a KUNCE, Eduard. Agilní metody řízení projektů. 3. aktualizované vydání. Brno: Computer Press, 2024. ISBN 9788025151075.
  • WYSOCKI, Robert K. Effective project management: traditional, agile, extreme, hybrid. Eighth edition. Indianapolis, IN: John Wiley, 2019. ISBN 9781119562801.
  • SCHWALBE, Kathy. Řízení projektů v IT: kompletní průvodce. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 9788025128824.

Anotace

Studenti se seznámí s běžně používanými inženýrskými postupy pro řízení tvorby softwaru formou týmové realizace distribuovaných softwarových projektů pomocí agilní metodiky Scrum. V úvodu kurzu jim budou prezentovány základní teoretické principy agilního vývoje a představena sada předepsaných projektových nástrojů. Aktuálně se jedná o MS Teams pro týmové schůzky, ScrumDesk pro řízení vývojového životního cyklu a Git/GitHub pro verzování a archivaci projektových artefaktů (deliverables). Následně jsou studenti rozděleni do týmů a začnou realizovat problém, definovaný vyučujícím (zákazníkem). Ze slovního zadání musí vytvořit vlastní uživatelské příběhy (backlog) a naplánovat všechny sprinty až do konce semestru. Po odsouhlasení plánu začnou s jeho realizací a průběžnou aktualizací. Práce týmů je průběžně kontrolována vyučujícím a s jeho členy osobně diskutována na pravidelných týdenních schůzkách, majících formu stand-up meetingu. Kromě toho musí v průběhu semestru každý tým prezentovat stav svého projektu, oponovat zadaný konkurenční projekt a po předání finálního produktu také strukturovaně zhodnotit vlastní práci. 



Znalosti: Student zná strukturní elementy a standardní rituály agilní vývojové metodiky Scrum (týmové role a jejich význam, backlog, uživatelské příběhy, sprinty, stand-up meeting, definition of ready, definition of done, review, retrospektiva apod.). Ovládá návrh obchodního modelu ve formě Business Model Canvas nebo Lean Canvas, díky nimž je schopen v každé fázi vývoje maximalizovat hodnotu pro zákazníka. 




Dovednosti: Student umí konvertovat volně formulovaný textový dokument do sady strukturovaných uživatelských příběhů (requirements), je schopen reagovat na změny jakéhokoli druhu (zákazník, vnější prostředí, tým) tak, aby zůstal zachován původní časový i finanční plán, skupinově odhaduje kvalitativní aspekty projektu (rizika, obchodní hodnota, náročnost) pomocí plánovacího pokeru, umí zacházet s integrovaným prostředím pro řízení agilních projektů, ovládá práci s verzovacím systémem typu Git a zvládá on-line pracovní komunikaci prostřednictvím videokonferenčních systémů. 




Obecné způsobilosti: Student se naučí naslouchat potřebám zákazníka a průběžně v backlogu přeskupovat prioritu jeho potřeb, začlenit se do týmu, vybrat si úkoly, odpovídající vlastním zájmům i schopnostem, odhadovat složitost i časovou náročnost vlastních i týmových úkolů, efektivně komunikovat průběh své práce, zhodnotit kvalitu realizovaného produktu, a též k němu vedoucích dílčích postupů. 


^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím