Speciální pedagogika
Studijní plán: Zdravotně sociální pracovník - platný od LS 2012/2013
Předmět | Speciální pedagogika (SPED-1) |
Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
Garant | |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Přednáška | 1 h |
Cvičení | 1 h |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 5 h |
Cvičení | 3 h |
Sylabus
- Přednášky:
• Vývoj postojů k postiženým, historické etapy, historie speciální pedagogiky
• Systémový přístup, moderní trendy, evropské dimenze
• Cílové skupiny a subsystém speciální pedagogiky
• Edukační systém, postoj společnosti k jedincům se speciálními potřebami. Legislativa.
• Problematika parciálních postižení - ADHD, specifické poruchy učení
• Speciálně pedagogická diagnostika
• Alternativní a augmentativní komunikační prostředky
• Terapie ve speciální pedagogice
• Uplatnění cílových skupin speciální pedagogiky na trhu práce
Cvičení:
• Specifika edukace a ucelené (re)habilitace v psychopedii
• Specifika edukace a ucelené (re)habilitace v somatopedii
• Specifika edukace a ucelené (re)habilitace v surdopedii
• Specifika edukace a ucelené (re)habilitace v tyflopedii
• Specifika edukace a ucelené (re)habilitace v logopedii
• Specifika edukace a ucelené (re)habilitace u jedinců s více vadami
• Specifika edukace a ucelené (re)habilitace v etopedii
• Specifika edukace a ucelené (re)habilitace u osob s poruchami autistického spektra
Doporučená literatura
- Studijní literatura a studijní pomůcky
Povinná:
Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přeprac. a rozš. vyd. Editor Jarmila Pipeková. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-807-3151-980.
RENOTIÉROVÁ, Marie. Základy speciální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1083-4.
FISCHER Slavomil, ŠKODA, Jiří. Základy speciální pedagogiky. 1. vyd.. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2007. ISBN 978-807-0448-557.
MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika: prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-802-4717-333.
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024743691
Doporučená:
HAVELKA, David a Kateřina BARTOŠOVÁ. Speciální sourozenci: život se sourozencem s postižením. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1475-5.
JESENSKÝ, Ján. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-704-1196-1.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004, 126 s. ISBN 80-7315-063-8
VALENTA, Milan. a kol. Školská integrace žáků se zdravotním postižením. Ústí nad Labem: EdA, o. s., 2012, 435 s. ISBN 978-80-904927-7-6
VÍTKOVÁ, Marie a BARTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Paido Brno, 2007. 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9.
VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD, s.r.o, 2003, 233 s.g ISBN 80-86633-07-1.
Elektronické zdroje např.
www.stránky: helpnet.cz, http://katalogpo.upol.cz/, http://www.inkluzevpraxi.cz/apivb/co-je-inkluze,
periodika: Speciální pedagogika
Anotace
Cíle:
Cílem předmětu je získat teoretické znalosti a praktické dovednosti v oblasti socializace, edukace a ucelené rehabilitace osob se speciálními potřebami napříč všemi věkovými kategoriemi.
Znalosti:
Student má strukturovaný souhrn vzájemně souvisejících poznatků a zkušeností. Orientuje v koncepci moderní speciální pedagogiky, tj. v oblasti edukace, socializace a ucelené rehabilitace se zaměřením na jednotlivé cílové skupiny jedinců se speciálními potřebami v důsledku
- tělesného postižení, zdravotního oslabení či nemoci (somatopedie)
- smyslového postižení (surdopedie a tyflopedie)
- mentálního postižení (psychopedie)
- narušených komunikačních schopností (logopedie)
- kombinovaných postižení
- sociálně patologických jevů
- parciálních postižení (ADHD, poruchy učení apod.)
a to napříč všemi věkovými kategoriemi.
Dovednosti:
Student by měl umět aplikovat základní teoretické poznatky do speciálně pedagogické praxe. Měl by se umět přizpůsobit, tedy měl by být flexibilní, získat komunikační a prezentační dovednosti, měl by se orientovat při řešení konfliktů. Významná je dovednost umění naslouchat, být aktivní, poučit se z chyb, analyzovat neúspěch a schopnost motivovat druhé.
Obecné způsobilosti:
Student je způsobilý pracovat s cílovou skupinou – osobami se speciálními potřebami napříč všemi věkovými kategoriemi.
^ nahoru ^