Sociální práce s dětmi a rodinou
Studijní plán: Zdravotně sociální pracovník - platný pro studenty, kteří započali studium od LS 2012/2013
Předmět | Sociální práce s dětmi a rodinou (SPDR-1) |
Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
Garant | Mgr. Petr Fabián, PhD. |
Jazyk | Česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Přednáška | 2 h |
Cvičení | 1 h |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 5 h |
Cvičení | 3 h |
Sylabus
- Přednášky:
• Úvod do sociální práce s rodinou, Prorodinná sociální politika;
• Rodina jako malá sociální skupina, rodina jako klient, sociální práce v rodině, komunikace v rodině
• Mapování rodinných situací; rodinné vztahy, konflikty v rodině
• Historické etapy poznávání dítěte a dětství;
• Současný stav péče o rodinu a děti v ČR a zemích EU (zdravotně sociální aspekty);
• Psychosociální charakteristika rodiny v sociální práci;
• Psychosomatické a sociální charakteristiky dítěte;
• Mezirezortní spolupráce v oblasti péče a služeb pro rodinu a dítě, gesce zdravotní, gesce sociálních věcí, gesce školství
• Interdisciplinární komplexní diagnostika rodiny a dítěte pro potřeby sociální práce;
• Sociální práce v pěstounské rodině, adoptivní rodině, v rodině s dítětem s postižením;
• Sociální služby zaměřené na rodinu a dítě: raná péče, sociálně aktivizační služby pro rodinu
• Sociálně právní ochrana dětí
Cvičení:
• Cvičení prezentují jednotlivá zadání při plnění praktických úkolů dle přednášek, jsou doplněna exkurzemi na pracoviště poskytující péči a služby pro rodiny s dětmi.
• Prezentace zápočtových úkolů a kazuistik, jejich obhajoba.
Doporučená literatura
- MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 108 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-807-3675-042.
MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 309 s. ISBN 80-717-8473-7.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakl., 1993, 124 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství), sv. 3. ISBN 80-901-4247-8.
NAVRÁTIL, Pavel. Teorie a metody sociální práce. 1. knižní vyd. Brno: Zeman, 2001, 168 s. ISBN 80-903-0700-0.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2007, 219 s. ISBN 978-807-3672-508.
VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 80-718-4929-4.
Etické kontexty sociální práce s rodinou. Vyd. 1. Editor Jindřich Šrajer, Libor Musil. České Budějovice: Albert, 2008, 150 s. ISBN 9788073261450 (FRANTIšEK ŠALé - ALBERT).
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 80-717-8429-X.
Anotace
Cíle:
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderním pojetím sociální práce v systému péče a služeb pro rodinu a dítě.
Znalosti:
Student má strukturovaný souhrn vzájemně souvisejících poznatků a zkušeností. Orientuje se v prorodinné sociální politice, v základních (dis)funkcích rodiny, v problematice sociální práce s rodinou v nepříznivé sociální situaci, tzn. např. v nepříznivé ekonomické situaci, ohrožení sociální patologií, sociální exkluzí, s dítětem v pěstounské či adoptivní péči, s dítětem s postižením apod. V oblasti rané péče spočívá propojení znalostí se speciálními potřebami dítěte v důsledku ohroženého vývoje (např. v důsledku nízké porodní hmotnosti, asfyxie apod.), senzorického či zdravotního postižení či sociálního znevýhodnění. Pozornost je soustředěna také na dítě v náhradní rodinné péči a péči ústavní.
Souhrnně student umí aplikovat znalosti do problematiky péče a služeb o ohrožené dítě a jeho rodinu včetně interdisciplinární týmové spolupráce.
Dovednosti:
Student dovede propojit teoretické znalosti a praktické dovednosti při odborné praxi. Zapojuje empatii a adekvátní sociální interakci, komunikaci. Je si vědom nutnosti vytvářet příznivé emoční klima, prostředí důvěry a bezpečí, realizovat podporu, pomoc a poradenství. Ovládá dovednost maximálně efektivně rozvíjet možnosti samostatnosti a nezávislosti rodiny a dítěte. Umí přiměřeně situaci vyřešit konflikt či problém. Zná své možnosti a ovládá sebe a jednání ve vztahu k cílové skupině, tj. k rodině v sociálním kontextu.
Obecné způsobilosti:
Student dokáže v sociálním kontextu všestranně pracovat s dítětem, rodinou, se členy interdisciplinárního týmu.
^ nahoru ^