| Předmět | Sociální práce s dětmi a rodinou (SPDR) |
|---|---|
| Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
| Garant | Mgr. Petr Fabián, PhD. |
| Jazyk | česky |
| Počet kreditů | 2 |
| Prezenční studium | |
|---|---|
| Přednáška | 2 h |
| Cvičení | 1 h |
| Kombinované studium | |
| Tutoriál / přednáška | 5 h |
| Cvičení | 3 h |
| Studijní plán | Typ | Sem. | Kred. | Ukon. |
|---|---|---|---|---|
| Zdravotně sociální pracovník - kombi, platný od LS 2015/2016 | P | 6 | 2 kr. | ZA |
| Zdravotně sociální pracovník - kombi, platný od ZS 2016/2017 | P | 6 | 2 kr. | ZA |
| Zdravotně sociální pracovník - platný od LS 2012/2013 | P | 6 | 2 kr. | ZA |
| Zdravotně sociální pracovník - platný od ZS 2016/2017 | P | 6 | 2 kr. | ZA |
Cíle:
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderním pojetím sociální práce v systému péče a služeb pro rodinu a dítě.
Znalosti:
Student má strukturovaný souhrn vzájemně souvisejících poznatků a zkušeností. Orientuje se v prorodinné sociální politice, v základních (dis)funkcích rodiny, v problematice sociální práce s rodinou v nepříznivé sociální situaci, tzn. např. v nepříznivé ekonomické situaci, ohrožení sociální patologií, sociální exkluzí, s dítětem v pěstounské či adoptivní péči, s dítětem s postižením apod. V oblasti rané péče spočívá propojení znalostí se speciálními potřebami dítěte v důsledku ohroženého vývoje (např. v důsledku nízké porodní hmotnosti, asfyxie apod.), senzorického či zdravotního postižení či sociálního znevýhodnění. Pozornost je soustředěna také na dítě v náhradní rodinné péči a péči ústavní.
Souhrnně student umí aplikovat znalosti do problematiky péče a služeb o ohrožené dítě a jeho rodinu včetně interdisciplinární týmové spolupráce.
Dovednosti:
Student dovede propojit teoretické znalosti a praktické dovednosti při odborné praxi. Zapojuje empatii a adekvátní sociální interakci, komunikaci. Je si vědom nutnosti vytvářet příznivé emoční klima, prostředí důvěry a bezpečí, realizovat podporu, pomoc a poradenství. Ovládá dovednost maximálně efektivně rozvíjet možnosti samostatnosti a nezávislosti rodiny a dítěte. Umí přiměřeně situaci vyřešit konflikt či problém. Zná své možnosti a ovládá sebe a jednání ve vztahu k cílové skupině, tj. k rodině v sociálním kontextu.
Obecné způsobilosti:
Student dokáže v sociálním kontextu všestranně pracovat s dítětem, rodinou, se členy interdisciplinárního týmu.