| Předmět | Obecná psychologie (OP-1) | 
|---|---|
| Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) | 
| Garant | |
| Jazyk | česky | 
| Počet kreditů | 2 | 
| Prezenční studium | |
|---|---|
| Přednáška | 1 h | 
| Kombinované studium | |
| Tutoriál / přednáška | 6 h | 
| Studijní plán | Typ | Sem. | Kred. | Ukon. | 
|---|---|---|---|---|
| Porodní asistentka - platný od ZS 2013/2014 | P | 1 | 2 kr. | ZA | 
| Porodní asistentka - platný od ZS 2016/2017 | P | 1 | 2 kr. | ZK | 
| Všeobecná sestra - kombi, platný od ZS 2013/2014 | P | 1 | 3 kr. | ZA | 
| Všeobecná sestra - kombi, platný od ZS 2016/2017 | P | 1 | 2 kr. | Z,ZK | 
| Všeobecná sestra - platný od ZS 2013/2014 | P | 1 | 2 kr. | ZA | 
| Všeobecná sestra - platný od ZS 2016/2017 | P | 1 | 2 kr. | ZK | 
  Cíl:
Cílem předmětu je poskytovat didakticky uspořádanou formou nejen poznatky o charakteristikách dílčích duševních funkcí, ale i jejich skladbě, dynamice a vzájemné součinnosti pro pochopení osobnosti jako celku. Obecná psychologie v rámci zdravotnických studií zahrnuje také seznámení se základními psychodiagnostickými metodami, snaží se rozvinout schopnost porozumění i empatie a zároveň seznamuje s některými možnostmi ovlivňovat duševní rovnováhu pacientů.
  Znalosti:
Studenti jsou seznámeni s nejvýznamnějšími směry psychologie. Umí definovat jednotlivé duševní procesy, chápou jejich funkci v rámci duševního dění osobnosti a jsou poučeni o jejich individuálních rozdílech, chápou vrstvový model osobnosti i kritéria hierarchické struktury jednotlivých vrstev osobnosti od elementárních procesů, přes osvojené poznatky, rozvoj složek jáství až po aspekty optimální integrity a vyspělosti. Jsou dobře obeznámeni i se základními psychodiagnostickými metodami i druzích možných intervencí.
  Dovednosti:
Studenti dovedou zvláště uplatněním empatie a porozumění chápat duševní činnost pacientů, posoudit jejich odolnost i aktuální duševní stav a jsou jsou schopni aplikovat i účinnou pomoc využitím řady osvojených intervenčních postupů jak k posílení psychické odolnosti pacientů, tak k jejich povzbuzení v kritické situaci a tím účinněji naplňovat úkoly své profese.
  Obecné způsobilosti:
Studenti jsou způsobilí diagnostikovat individuální charakteristiky jak dílčích duševních funkcí, tak ohodnotit i celkovou vyspělost osobnosti pacientů. To jim umožňuje předcházet stresu a pozitivně zmírňovat psychické důsledky zažívaných frustrací. Výkon jejich profese je tím obohacen i o psychologicko-výchovný aspekt.