Základy ped. a eduk. činnost sestry
Studijní plán: Všeobecná sestra - kombi, platný od ZS 2013/2014
Předmět | Základy ped. a eduk. činnost sestry (ZPEC) |
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Ekvivalent | |
Prezenční studium |
Cvičení | 1 h |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 5 h |
Cvičení | 6 h |
Sylabus
- Úvod do pedagogiky
2. Předmět pedagogiky, pedagogické disciplíny
3. Výchova, vzdělávání – význam, cíle
4. Formy výchovné péče
5. Pedagogická diagnostika
6. Didaktické prostředky
7. Pedagogická komunikace - formy, metody, zásady
8. Hodnocení pedagogického procesu - formy, metody, zásady, kritéria.
9. Sebereflexe v pedagogické činnost
10. Edukační činnost porodní asistentky - využití pedagogických znalostí při působení na zdravé a nemocné jedince
11. Výchovné zásady, jejich uplatňování v profesním přístupu
12. Výchovné metody, jejich využití v ošetřovatelském procesu
13. Metodika vedení studentek - všeobecná sestra v roli mentorky.
Doporučená literatura
- EGEROVÁ, D. E-learning jako možný nástroj vzdělávání a rozvoje pracovníků. Vyd. 1. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2012. 141 s. ISBN 978-80-261-0139-0.
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 77 s. Sestra. ISBN 978-80-247-2171-2.
JŮZL, M. Základy pedagogiky. Brno: Institut mezioborových studií, 2010. 185 s. ISBN 978-80-87182-02-4.
KOHOUT, K. Základy obecné pedagogiky. Vyd. 2., dopl. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7452-009-9.
MAGUROVÁ, D., MAJERNÍKOVÁ, Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Vydavateľstvo Osveta, 2009. 152 s. ISBN 978-80-8063-326-4.
SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky. 1. vyd. Praha: Galén, 2012. 63 s. ISBN 978-80-7262-845-2.
ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 135 s. ISBN 978-80-7262-599-4.
TROJAN, V., a kol. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 172 s. ISBN 978-80-7290-543-0.
ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovatel'stve. Martin: Osveta, 2005. 117 s. ISBN 80-8063-193-X.
Anotace
Cíl:
Vybavit studenty znalostmi o pedagogice jako vědním oboru, o významu výchovy a vzdělávání, o výchovných zásadách, pedagogických metodách a o postavení sestry v edukační činnosti
Znalosti:
Student zná metody, formy a prostředky edukace. Zná zásady edukace. Umí uplatňovat edukační proces u nemocného a zdravého člověka.
Dovednosti:
Student dovede sestavit edukační plán a použít jej v ošetřovatelské praxi.
Obecné způsobilosti:
Studující získávají znalosti a profesionální dovednosti nezbytné k plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související.
^ nahoru ^