Poradenský proces
Studijní plán: Zdravotně sociální pracovník - kombi, platný od LS 2015/2016
Předmět | Poradenský proces (PPCS) |
Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
Garant | doc. PhDr. Milan Tomka, PhD. |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 4 |
Prezenční studium |
Přednáška | 2 h |
Cvičení | 1 h |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 8 h |
Cvičení | 5 h |
Sylabus
- • Historie poradenství a současné poradenské koncepce.
• Charakteristika poradenství a základní poradenské systémy.
• Poradenské přístupy.
• Vnější podmínky poradenského procesu.
• Poradenský tým, první kontakt s klientem a čas v poradenství.
• Komunikace v poradenském procese.
• Sociální poradce a vedení efektivního poradenského rozhovoru.
• Anamnestický rozhovor a diagnostika v poradenství.
• Metody práce s klientem.
• Rizikoví klienti.
• Supervize a syndrom vyhoření u poradců.
• Etické zásady práce poradců.
Doporučená literatura
- Povinná:
GABURA, J.: Sociálne poradenstvo. Bratislava : Socialna praca, 2005
GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J.: Poradenský proces. Praha : Slon, 1995.
Doporučená:
KOŠČO, J. a kol.: Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1987.
MYDLÍKOVÁ, E, GABURA, J., SCHAVEL, M. : Sociálne poradenstvo. Bratislava : ASSP, 2002.
PAVELOVÁ, Ľ.: Vybrané kapitoly z poradenstva pre sociálnych praconíkov. Bratislava : SAP, 2007
SCHERPNER, M., SITZENSTUHL, I. - W. R. Market: Princípy agogického konania. Frankfurt nad Mohanom: Vyd. Nemeckého spolku pre verejnú a súkromnú starostlivosť, 1998.
Anotace
Cíle:
Studenti si osvojí základy poradenské práce s klientem, seznámí se s požadavky na vedení rozhovoru, zabezpečení settingu, seznámí se s kompetencemi poradců, základními poradenskými metodami a postupy, naučí se identifikovat rizikové skupiny klientů a osvojí si bazální postupy práce s nimi.
Znalosti:
Studenti disponují vědomostmi o základních poradenských přístupech, procesuálních náležitostech vedení poradenského procesu, znají jakým způsobem a za jakých podmínek vést rozhovor s klientem.
Dovednosti:
Schopnost facilitovat, ověřovat, aktivně naslouchat, být empatický, kongruentní a akceptující. Umět pracovat s otázkami.
Obecné způsobilosti:
Kompetence vést pomáhající rozhovor, rozpoznat a umět zabezpečit přiměřené podmínky pro vedení rozhovoru – setting, rozpoznat hranice mezi poradenstvím a psychoterapií.
^ nahoru ^