Obecná psychologie

Studijní plán: Zdravotně sociální pracovník - kombinovaná forma, platný pro studenty, kteří započali studium od LS 2015/2016

PředmětObecná psychologie (OPS)
GarantujeKatedra sociální práce (KSP)
GarantMgr. Martina Černá, Ph.D. ( cernam@vspj.cz )
JazykČesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Přednáška1 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Zdravotně sociální pracovník - kombinovaná forma, platný pro studenty, kteří započali studium od LS 2015/2016 P 1 2 kr. ZA
Zdravotně sociální pracovník - kombinovaná forma, platný pro studenty, kteří započali studium od ZS 2016/2017 P 1 2 kr. ZA
Zdravotně sociální pracovník - platný pro studenty, kteří započali studium od ZS 2016/2017 P 1 2 kr. ZA

Sylabus


  • 1. Předmět obecné psychologie a psychologie osobnosti. Přehled základních kategorií obecné psychologie.
  • 2.Poznávací procesy (schopnosti, vědomí, čití, vnímání, pozornost, paměť, představy, fantazie, myšlení, inteligence).
  • 3. Citové procesy (emotivita, emoce a jejich složky, vegetativní nervová soustava, citové procesy, stavy a vztahy, metakomunikace, patická reakce).
  • 4. Volní procesy (rozhodování, boj motivů, intrapsychický konflikt, motiv a jeho struktura, rozhodnutí, volní jednání).
  • 5.Metody psychologie a diagnostika.
  • 6.Psychologie osobnosti. Osobnost, teorie a struktura. Vrstvový model osobnosti.
  • 7. Elementární funkce první vrstvy, dispozice, schopnosti, potřeby.
  • 8. Sociálně podmíněné funkce druhé vrstvy. Vědomosti, dovednosti, postoje a role.
  • 9. Kategorie třetí vrstvy. Sebeuvědomování, sebepoznávání, sebepojetí, sebehodnocení, seberozvíjení a seberealizace.
  • 10. Nejkomplexnější útvary čtvrté vrstvy. Vzdělanost, rozhodování a tvořivost. Funkce imaginace a harmonizace psychiky. Hodnoty, hodnotové vědomí, hodnotící vědomí, životní poslání.
  • 11. Frustrace a maladaptace.
  • 12. Postupy terapeutické intervence sester při předcházení stresu a zvyšování odolnosti pacientů.

Doporučená literatura

  • Čačka, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika [Čačka, 1997, 3. vyd.]. Vyd. 3., oprav. Brno : Doplněk, 1997. 382 s.
  • Čačka, Otto. Nástin psychologie : pro doplňující pedagogické studium. I. Brno : Paido - edice pedagogické literatury, 2001. 90 s. ISBN 80-85931-94-X.
  • Kohoutek, Rudolf. Základy psychologie osobnosti [Kohoutek, 2000]. Brno : Cerm, 2000. 263 s. ISBN 80-7204-156-8.
  • Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti [Nakonečný, 1998]. Dotisk 2. vyd. Praha : Academia, 1998. 336 s. ISBN 80-200-0628-1.
  • Nakonečný, Milan. Základy psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Management Press, 1993. 232 s. ISBN 80-85603-34-9.
  • Smékal, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. 2., opravené vydání. Brno : Barrister & Principal, 2004. 523 s. Studium. ISBN 80-86598-65-9

Anotace


Cíl:


Cílem předmětu je poskytovat didakticky uspořádanou formou nejen  poznatky o charakteristikách dílčích duševních funkcí, ale i jejich skladbě, dynamice a vzájemné součinnosti pro pochopení osobnosti jako celku. Obecná psychologie v rámci zdravotnických studií zahrnuje také seznámení se základními psychodiagnostickými metodami, snaží se rozvinout schopnost porozumění i empatie a zároveň seznamuje s některými možnostmi ovlivňovat duševní rovnováhu pacientů.
Znalosti:


Studenti jsou seznámeni s nejvýznamnějšími směry psychologie. Umí definovat jednotlivé duševní procesy, chápou jejich funkci v rámci duševního dění osobnosti a jsou poučeni o jejich individuálních rozdílech,  chápou vrstvový model osobnosti i kritéria hierarchické struktury jednotlivých vrstev osobnosti od elementárních procesů, přes osvojené poznatky, rozvoj složek jáství až po aspekty optimální integrity a vyspělosti. Jsou  dobře obeznámeni i se základními psychodiagnostickými metodami  i druzích možných intervencí.



Dovednosti:


Studenti dovedou zvláště uplatněním  empatie a porozumění  chápat duševní činnost  pacientů, posoudit jejich odolnost i aktuální duševní stav a jsou schopni aplikovat i  účinnou pomoc  využitím řady osvojených intervenčních postupů jak k posílení psychické odolnosti pacientů, tak k jejich povzbuzení v kritické situaci a tím  účinněji naplňovat úkoly své profese. 



Obecné způsobilosti:


Studenti jsou způsobilí  diagnostikovat individuální charakteristiky jak dílčích  duševních funkcí, tak ohodnotit i celkovou vyspělost osobnosti pacientů. To jim umožňuje předcházet stresu  a pozitivně zmírňovat psychické důsledky zažívaných frustrací. Výkon jejich profese je tím obohacen i o psychologicko-výchovný aspekt.

^ nahoru ^