Předmět | Obecná psychologie (OPS-1) |
---|---|
Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
Garant | Mgr. Martina Černá, Ph.D. ( cernam@vspj.cz ) |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium | |
---|---|
Přednáška | 1 h |
Kombinované studium | |
Tutoriál / přednáška | 8 h |
Studijní plán | Typ | Sem. | Kred. | Ukon. |
---|---|---|---|---|
Zdravotně sociální pracovník - kombi, platný od LS 2015/2016 | P | 1 | 2 kr. | ZA |
Zdravotně sociální pracovník - kombi, platný od ZS 2016/2017 | P | 1 | 2 kr. | ZA |
Zdravotně sociální pracovník - platný od ZS 2016/2017 | P | 1 | 2 kr. | ZA |
Cíl:
Cílem předmětu je poskytovat didakticky uspořádanou formou nejen poznatky o charakteristikách dílčích duševních funkcí, ale i jejich skladbě, dynamice a vzájemné součinnosti pro pochopení osobnosti jako celku. Obecná psychologie v rámci zdravotnických studií zahrnuje také seznámení se základními psychodiagnostickými metodami, snaží se rozvinout schopnost porozumění i empatie a zároveň seznamuje s některými možnostmi ovlivňovat duševní rovnováhu pacientů.
Znalosti:
Studenti jsou seznámeni s nejvýznamnějšími směry psychologie. Umí definovat jednotlivé duševní procesy, chápou jejich funkci v rámci duševního dění osobnosti a jsou poučeni o jejich individuálních rozdílech, chápou vrstvový model osobnosti i kritéria hierarchické struktury jednotlivých vrstev osobnosti od elementárních procesů, přes osvojené poznatky, rozvoj složek jáství až po aspekty optimální integrity a vyspělosti. Jsou dobře obeznámeni i se základními psychodiagnostickými metodami i druzích možných intervencí.
Dovednosti:
Studenti dovedou zvláště uplatněním empatie a porozumění chápat duševní činnost pacientů, posoudit jejich odolnost i aktuální duševní stav a jsou schopni aplikovat i účinnou pomoc využitím řady osvojených intervenčních postupů jak k posílení psychické odolnosti pacientů, tak k jejich povzbuzení v kritické situaci a tím účinněji naplňovat úkoly své profese.
Obecné způsobilosti:
Studenti jsou způsobilí diagnostikovat individuální charakteristiky jak dílčích duševních funkcí, tak ohodnotit i celkovou vyspělost osobnosti pacientů. To jim umožňuje předcházet stresu a pozitivně zmírňovat psychické důsledky zažívaných frustrací. Výkon jejich profese je tím obohacen i o psychologicko-výchovný aspekt.