Předmět | Vývojová psychologie/PA (VPSY-1) |
---|---|
Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
Garant | Mgr. Petra Oranyová |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium | |
---|---|
Přednáška | 2 h |
Kombinované studium | |
Tutoriál / přednáška | 6 h |
Cvičení | 5 h |
Studijní plán | Typ | Sem. | Kred. | Ukon. |
---|---|---|---|---|
Porodní asistentka - kombi, platný od ZS 2011/2012 | P | 5 | 2 kr. | ZA |
Porodní asistentka - kombi, platný od ZS 2017/2018 | P | 3 | 2 kr. | Z,ZK |
Porodní asistentka - platný od ZS 2008/2009 | P | 3 | 2 kr. | ZK |
Porodní asistentka - platný od ZS 2009/2010 | P | 3 | 2 kr. | ZK |
Porodní asistentka - platný od ZS 2011/2012 | P | 3 | 2 kr. | ZK |
Porodní asistentka - platný od ZS 2013/2014 | P | 4 | 2 kr. | Z,ZK |
Porodní asistentka - platný od ZS 2016/2017 | P | 3 | 2 kr. | Z,ZK |
Vývojová psychologie poskytuje studentům nejen poznání změn jednotlivých duševních funkcí, ale především poznatky o úrovni orientace, emocionalitě i konativných rysech osobnosti ve všech stádiích života - od období novorozence až po stáří. Všeobecné zdravotní sestry i porodní asistentky si tak osvojí přiměřenou sumu znalostí psychologie zvyšující jejich kompetentnost k hlubšímu porozumění i psychické intervenci u pacientů každého věku.
Znalosti: Student má schopnost adekvátně přistupovat k pacientům každého věku. Je orientován v charakteristických kvalitách vyspělosti jejich duševního dění, dobře ví jakých výkonů myšlení, seberegulace či odpovědného chování jsou schopni, a podle toho přizpůsobuje svůj přístup k nim. Má také znalosti o možném výskytu určitých fázových duševních potíží, jejich průběhu i příčinách.
Dovednosti: Student ovládá optimální výchovné postupy od počátků rozvoje duševního dění v raném dětství, umí užívat stimulačních podnětů při práci s dětmi a předcházet nevhodným reakcím v důsledku přecitlivosti na různé podněty v odlišných vývojových stádiích. Má porozumění pro frustrující situaci dospívajících a dokáže jim poradit v jejich problémech. Studenti ovládají pozitivní intervenší postupy ke zmírnění negativních důsledků pobytu v nemocnici.
Obecné způsobilosti: Studenti nabyli studiem vývojové psychologie větší sebedůvěru, mají větší nadhled nad situací ve které musí jednat s pacienty různého věku. Jsou schopni větší empatie, porozumění a tím i účinnějšího jednání s pacienty. Jsou navíc schopni jim poradit a pomoci v jejich problémech a použít i přiměřené intervenční postupy k posílení jejich odolnosti.