Efektivní komunikace a prezentace
Studijní plán: Aplikovaná informatika - platný od ZS 2019/2020
Předmět | Efektivní komunikace a prezentace (EKP-2) |
Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
Garant | Mgr. Martina Černá, Ph.D. ( cernam@vspj.cz ) |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium |
Cvičení | 3 h |
Kombinované studium |
Cvičení | 4 h |
Sylabus
- Komunikační proces, komunikace verbální, neverbální, paraverbální
- Kladení otázek, aktivní naslouchání
- Zpětná vazba, kritika, pochvala
- Asertivita
- Řečnické triky
- Tým, týmové role, komunikace v týmu
- Rétorika, druhy řečnických projevů
- Strach z vystupování, zvládání trémy, zdravé sebevědomí
- Přesvědčivý projev, motivace
- Prezentační dovednosti, vystupování s mikrofonem a před kamerou
- Prodejní dovednosti
- Etika, etiketa, etické kodexy
- Firemní kultura
- Interkulturní rozdíly v komunikaci
Doporučená literatura
- Povinná literatura:
- Studijní opora v LMS Moodle
- HRKAL, M. Odprezentuj: Průvodce přípravou prezentace. Praha, Bizbooks, 2018. ISBN: 978-80-265-0810-6.
- LOŠŤÁKOVÁ, O., LOJA, R. Empatická a asertivní komunikace. Praha, Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2227-1.
- NEVOLOVÁ, M. Přestaň prezentovat, začni vyprávět. Praha, Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5664-6 .
- ŠIROKÝ, J. Psaní a prezentace odborných textů. Praha, Leges, 2019. ISBN 978-80-7502-340-7.
- Doporučená literatura:
- GOLZARI, A. It’s Called Presenting, Not Talking Out Loud: A Quick, Strategic Guide for Effective Presentations. London, AVALON GUIDEBOOKS, 2010.
- THEOBALD, T. Zlepšete své prezentační dovednosti: Jak srozumitelně, inspirativně a sebevědomě prezentovat. Praha, Lingea, 2020.
- ZAHARIADES, D. Jak být asertivní a říkat ne za každé situace. Praha, Grada, 2021.
Anotace
Cílem předmětu je rozvoj verbálních schopností studentů a kultury jejich veřejného projevu. Studenti získají v rovině teoretické základní informace nezbytné k účinné komunikaci a přesvědčivému veřejnému vystupování z teorie komunikace, psychologie a pravidel společenského chování. Výuka je orientována aplikačně na rozvoj schopností vhodně komunikovat s ohledem na aktuální situaci, vystupovat před publikem, prezentovat a zvládat trému.
Znalosti: Student umí vysvětlit základní pojmy z teorie komunikace a chápe jejich souvislosti. Je si vědom, jak je komunikační proces ovlivňován kulturním prostředím a jeho účastníky. Student zná základní pravidla vystupování na veřejnosti, prezentování, zvládání trémy a společenského chování.
Dovednosti: Student dovede vhodně komunikovat s ohledem na danou situaci a účastníky komunikačního procesu. Student je schopen rozpoznat manipulativní komunikační metody a techniky a adekvátně na ně zareagovat. Student je schopen podat v daném časovém limitu a před publikem přesvědčivý a smysluplný řečnický výkon na odborné téma.
Obecné způsobilosti: Prostřednictvím zdravé a funkční komunikace student rozvíjí svoji osobnost a vytváří síť sociálních vztahů. Student umí využívat techniku (např. mikrofon) potřebnou pro vystupování na veřejnosti a při sledování projevu jiných řečníků dokáže rozpoznat případnou manipulaci.
^ nahoru ^