| Předmět | Podniková ekonomika 1 (PEK1-1) |
|---|---|
| Garantuje | Katedra ekonomických studií (KES) |
| Garant | doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. |
| Jazyk | česky |
| Počet kreditů | 5 |
| Prezenční studium | |
|---|---|
| Přednáška | 2 h |
| Cvičení | 2 h |
| Kombinované studium | |
| Tutoriál / přednáška | 6 h |
| Cvičení | 8 h |
| Studijní plán | Typ | Sem. | Kred. | Ukon. |
|---|---|---|---|---|
| Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2020/2021 | P | 2 | 5 kr. | Z,ZK |
| Cestovní ruch - platný od ZS 2020/2021 | P | 2 | 5 kr. | Z,ZK |
| Erasmus - Cestovní ruch - příjezd na krátkodobý studijní pobyt | PV | 1 | 5 kr. | Z,ZK |
| Erasmus - Finance a řízení - příjezd na krátkodobý studijní pobyt | PV | 1 | 5 kr. | Z,ZK |
| Finance a řízení - kombi, platný od ZS 2019/2020 | P | 1 | 5 kr. | Z,ZK |
| Finance a řízení - platný od ZS 2019/2020 | P | 1 | 5 kr. | Z,ZK |
Cílem předmětu je seznámit studenty s předmětem a metodami zkoumání a popisu v podnikovém hospodářství a výstavbou podniku. Cílem je dále objasnit cíle podniku, členění podnikohospodářských výrobních faktorů a jejich vzájemné vazby. Předmět se zaměřuje na obecné otázky podnikové ekonomiky a hospodářského dění v podniku bez ohledu na jeho příslušnost ke konkrétnímu oboru nebo odvětví. Spolu s navazujícím předmětem Podniková ekonomika 2, kde předmětem výkladu jsou základní podnikové funkce a činnosti, poskytuje komplexní pohled na podnik. Obecným cílem předmětu je tak získání základních teoretických a praktických poznatků výstavby a ekonomického fungování podniku.
Znalosti: Student je schopen interpretovat strukturu podnikohospodářských výrobních faktorů, jejich vzájemné vazby a uspořádání, dále je schopen identifikovat různé typy a formy podniků a rozumět příčinám a formám sdružování podnikatelských subjektů. Student ví, jak se stanovují cíle v podniku, jak se plánuje, organizuje a kontroluje. Student zná základní zásady hodnocení práce a odměňování zaměstnanců.
Dovednosti: Student umí analyzovat vývoj podniku a charakterizovat jednotlivé fáze jeho životního cyklu. Student umí určit náročnost podniku na jednotlivé výrobní faktory a jejich efektivnost. Student je schopen stanovit základní cíl (cíle) podniku a plány, které k nim mohou směřovat. Student ví, jaké formy odměňování použít v konkrétních případech a jak zajistit relativní mzdovou spravedlnost v podniku.
Obecné způsobilosti: Student umí samostatně vyhledat informace, kriticky je zhodnotit, analyzovat a extrahovat jejich podstatu a tu použít pro řešení problému, který si buď sám zformuloval, nebo který mu byl zformulován. Student také umí samostatně a srozumitelně interpretovat dosažené výsledky včetně jejich prezentace dalším osobám.