Cílem předmětu je vybavit studenty základními znalostmi z oblasti sociální práce s dětmi a rodinami, rodinné sociální politiky, a to s mezinárodním přesahem. Student chápe a umí vysvětlit fungování, komunikaci, vývoj a další významné aspekty rodiny. Na dítě dokáže nahlížet v širších konsekvencích. Student disponuje vědomostmi o poruchách rodiny, její diagnostice a sociální práci s rodinou. Má přehled o sociálně právní ochraně dětí, náhradní rodinné péči, ústavní péči, problematice CAN syndromu a sociálních službách jež jsou zaměřeny na děti a rodiny. Student si uvědomuje multidisciplinární přesah práce s touto cílovou skupinou a umí aplikovat získané poznatky v praxi.
Osnova předmětu:
- Úvod do sociální práce s rodinou, prorodinná sociální politika.
- Rodina jako malá sociální skupina, typy rodiny a poruchy rodin.
- Komunikace v rodině a konflikty v rodině.
- Diagnostika rodiny, mapování rodinných situací, rodinné vztahy.
- Historické etapy poznávání dítěte a dětství, současný stav péče o rodinu a děti.
- Dítě a jeho potřeby.
- Multidisciplinární spolupráce při práci s dětmi a rodinou.
- Sociálně právní ochrana dětí a ústavní výchova.
- Zásady sociální práce s rodinou, etapy sociální práce s rodinou, základní metody sociální práce s rodinou.
- Specifické techniky sociální práce s dětmi a rodinou.
- Sociální práce v pěstounské rodině, adoptivní rodině, v rodině s dítětem s postižením.
- Sociální práce s rodinou a CAN syndrom, sociální práce s oběťmi domácího násilí, sociální práce s rodinou v rámci rozpadu partnerského či manželského vztahu.
- Sociální služby zaměřené na rodinu a dítě.