Mechatronické systémy a robotika

Studijní plán: Aplikovaná technika pro průmyslovou praxi - navazující, platný od ZS 2022/2023

PředmětMechatronické systémy a robotika (MSAR-1)
GarantujeKatedra technických studií (KTS)
GarantIng. Květoslav Belda, Ph.D.
Jazykčesky
Počet kreditů6
Prezenční studium
Přednáška2 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška8 h
Cvičení8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Aplikovaná technika pro průmyslovou praxi - navazující kombi, platný od ZS 2022/2023 P 1 6 kr. Z,ZK
Aplikovaná technika pro průmyslovou praxi - navazující, platný od ZS 2022/2023 P 1 6 kr. Z,ZK

Sylabus

  • Přehled pojmů mechatroniky a robotiky
  • Stavba a struktura mechatronických systémů
  • Struktura a topologie průmyslových robotů
  • Kinematika mechatronických systémů
  • Dynamika mechatronických systémů
  • Návrh, ovládání a provoz mechatronických systémů
  • Plánování pohybu v robotice
  • Řízení pohybu v robotice
  • Smysly a periférie robotů
  • Bezpečnost v mechatronických systémech a robotice
  • Distribuované mechatronické systémy
  • Příklady mechatronických systémů a robotů

Doporučená literatura

  • SKAŘUPA, Jiří. Průmyslové roboty a manipulátory. Ediční středisko VŠB-TUO, Ostrava, 2007, ISBN 978-80-248-1522-0.
  • KOLÍBAL, Zdeněk a kol. Roboty a robotizované výrobní technologie. VUT v Brně, VUTIUM 2016, ISBN 978-80-214-4828-5.
  • MAIXNER, Ladislav. Mechatronika. Computer Press, 2006, ISBN 9788025112991.
  • SICILIANO, Bruno, Lorenzo SCIAVICCO, Luigi VILLANI and Giuseppe ORIOLO. Robotics: Modelling, Planning and Control. Springer Science & Business Media, 2009, 978-1-84628-641-4.
  • VALÁŠEK, Michael a kol. Mechatronika. Praha, ČVUT 1996, ISBN 80-01-01276-X.

Anotace

Cíle: Předmět rozvíjí základní znalosti studentů z bakalářského studia v oblasti mechatroniky se zaměřením na stavbu a provoz mechatronických systémů a dále prohlubuje pojmy z robotiky. Jsou shrnuty stavební prvky, struktury a kinematické konfigurace průmyslových robotů a specifické příklady mechatronických systémů. Výklad zahrnuje přehled kinematických a dynamických modelů a jejich využití v návrhu, v plánování a řízení pohybu mechatronických systémů. Znalosti a pojmy jsou představeny s použitím praktických příkladů a práce s kyberneticko-fyzickou továrnou v laboratoři VŠPJ.


Znalosti: Student umí popsat a vysvětlit podstatu funkce mechatronických systémů a umí shromáždit a analyzovat požadavky zákazníka, které jsou podkladem pro vypracování funkční, technologické a ekonomické specifikace mechatronického systému. Student se dále umí orientovat v technických výkresech, diagramech, zprávách a dále v přístupech a metodách návrhu mechatronických systémů.


Dovednosti: Student umí aplikovat principy mechatroniky a robotiky. Student je schopen navrhnout projekt s využitím CAD/CAM softwarového vybavení, umí vytvořit funkční a technologické specifikace mechatronického systému. Důraz se klade na informační a řídicí technologie mechatronického systému.


Obecné způsobilosti: Student umí rozpoznat prvky, části a podstatné znaky mechatronického systému se zaměřením na informační a řídicí technologie, umí pracovat a rozhodovat se samostatně a zodpovědně, dovede si utvářet vlastní názor a prezentovat jej. Všechny své poznatky umí propojit a využít v Průmyslu 4.0, umí navrhnout a modelovat mechanické systémy.



Osnova předmětu:



  • Přehled pojmů mechatroniky a robotiky

  • Stavba a struktura mechatronických systémů

  • Struktura a topologie průmyslových robotů

  • Kinematika mechatronických systémů

  • Dynamika mechatronických systémů

  • Návrh, ovládání a provoz mechatronických systémů

  • Plánování pohybu v robotice

  • Řízení pohybu v robotice

  • Smysly a periférie robotů

  • Bezpečnost v mechatronických systémech a robotice

  • Distribuované mechatronické systémy

  • Příklady aplikací mechatronických systémů a robotů


Výsledky učení: Úspěšný absolvent kurzu po skončení svého celého bakalářského a magisterského studia by měl mít potřebné odborné znalosti k nástupu do praxe do průmyslových podniků technického zaměření od kusové a malosériové zakázkové výroby až po velkosériovou a hromadou výrobu např. v automo­bilovém průmyslu. Jeho znalosti by mu měly umožnit orientaci v oboru a udržovat si návyky trvalého celoživotního vzdělávání po celou dobu své aktivní práce. Podle vyžádané taxonomie by absolvent měl mít aktivní souhrn odborných termínů, metod a postupů z mechatroniky a robotiky, které umí používat v odborné komunikaci s příslušnou interpretací a měrou abstrakce a měl by umět provádět rozbor technických problémů a syntézu jejich řešení. Všechny svoje činnosti i získávané informace by měl umět podrobit kritickému ale přitom konstruktivnímu uvažování a přístupu samostatně i v kolektivu.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím