Cíle výuky:
- Znalosti: Student je schopen popsat ošetřovatelství jako vědní disciplínu, vysvětlit jeho strukturu a cíle moderního ošetřovatelství. Zná konceptuální modely a teorie v ošetřovatelství, jejich podstatu, klasifikace, strukturu a funkce. Orientuje se v lidských potřebách a v uspokojování potřeb, zná klasifikace potřeb, hierarchie potřeb a význam lidských potřeb v ošetřovatelství. Student zná metodologii ošetřovatelského procesu, je schopen popsat ošetřovatelský proces, jeho historický vývoj, zná definici, význam a využití ošetřovatelského procesu v praxi. Má základní teoretický přehled jednotlivých fází ošetřovatelského procesu, zná hodnotící a měřící techniky v ošetřovatelství, ošetřovatelskou dokumentaci, je schopen popsat její součásti, dokumentování výstupů jednotlivých kroků ošetřovatelského procesu a hodnocení kvality ošetřovatelské péče.
- Dovednosti: Student umí použít konceptuální modely v ošetřovatelské praxi. Dovede aplikovat ošetřovatelský proces do ošetřovatelské praxe a dokáže vysvětlit jednotlivé kroky ošetřovatelského procesu u konkrétních případů. Umí použít jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu, provést ošetřovatelské posouzení, včetně vyhledávání dysfunkčních potřeb klienta, identifikaci ošetřovatelských problémů, stanovení ošetřovatelské diagnózy, určení cíle a očekávaných výsledků, plánování, realizaci a vyhodnocení ošetřovatelské péče jak u zdravého, tak u nemocného klienta, včetně komunity.
- Obecné kompetence: Student získává znalosti a profesionální dovednosti nezbytné k posouzení, k identifikaci problémů, určení cíle a očekávaných výsledků, plánování, realizaci a vyhodnocení ošetřovatelské péče. Je schopen používat obecné metody analýzy a syntézy, rozhodovat se samostatně, nést odpovědnost za vlastní postup a výsledek.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 65 %.
Studijní zátěž:
PS: 24 hodin přímá výuka, 54 hodin samostudium.
KS: 10 hodin přímá výuka, 68 hodin samostudium.