Ošetřovatelský proces a potřeby klientů 1

Studijní plán: Erasmus - Všeobecné ošetřovatelství - příjezd na krátkodobý studijní pobyt

PředmětOšetřovatelský proces a potřeby klientů 1 (OPPK1-1)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
Garantdoc. PhDr. Lada Cetlová, PhD. ( cetlova@vspj.cz )
Jazykčesky
Počet kreditů3
Prezenční studium
Přednáška2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška10 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Erasmus - Všeobecné ošetřovatelství - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 3 kr. ZA
Všeobecné ošetřovatelství - kombi, platný od ZS 2024/2025 P 1 3 kr. ZA
Všeobecné ošetřovatelství - platný od ZS 2024/2025 P 1 3 kr. ZA

Sylabus

  • Ošetřovatelství jako vědní disciplína, vztah ošetřovatelství k ostatním vědním oborům, struktura oboru, charakteristické rysy a cíle moderního ošetřovatelství.
  • Holismus jako filozofie ošetřovatelství.
  • Konceptuální modely a teorie v ošetřovatelství, podstata konceptuálních modelů, jejich klasifikace, struktura a funkce. Využití konceptuálních modelů v ošetřovatelském procesu.
  • Lidské potřeby, klasifikace lidských potřeb podle různých oborů a autorů.
  • Uspokojování potřeb a význam lidských potřeb v ošetřovatelství.
  • Ošetřovatelský proces, jeho historický vývoj, definice, význam a využití v praxi.
  • Metodologie ošetřovatelského procesu. Přehled fází ošetřovatelského procesu.
  • Posuzování – charakteristika 1. fáze ošetřovatelského procesu, sběr informací, hodnocení potřeb pacienta, interpretace informací, sestavení ošetřovatelské anamnézy, fyzikální vyšetření, stanovení priorit.
  • Hodnotící a měřící techniky v ošetřovatelství.
  • Diagnostika – charakteristika 2. fáze ošetřovatelského procesu, formulace ošetřovatelských diagnóz, složky ošetřovatelské diagnózy, systém klasifikace ošetřovatelských diagnóz.
  • Plánování – charakteristika 3. fáze ošetřovatelského procesu, cíle, výsledná kritéria, plánování ošetřovatelské péče, sdělení plánu.
  • Realizace – charakteristika 4. fáze ošetřovatelského procesu, výkon jednotlivých intervencí, delegování činnosti v poskytování ošetřovatelské péče, metody realizace, dokumentování ošetřovatelských intervencí, typy ošetřovatelských činností.
  • Vyhodnocení – charakteristika 5. fáze ošetřovatelského procesu, měření efektivity, význam hodnocení.
  • Hodnocení kvality ošetřovatelské péče.
  • Ošetřovatelská dokumentace, její součásti, dokumentování výstupů jednotlivých kroků ošetřovatelského procesu.
  • Praktické řešení vybraných situací ošetřovatelské praxe.

Doporučená literatura

  • ARCHALOUSOVÁ, A. Přehled vybraných ošetřovatelských modelů. 1. vyd. Hradec Králové, NUCLEUS, 2003. 99 s. ISBN 80-86225-33-X.
  • ARCHALOUSOVÁ, A., SLEZÁKOVÁ, Z. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. Hradec Králové: Nucleus HK, 2005.
  • CETLOVÁ, L., DRAHOŠOVÁ, L., TOČÍKOVÁ, I. Hodnotící a měřící škály pro nelékařské profese. VŠPJ: Jihlava, 2012. 124 s. ISBN 978-80-87035-45-0.
  • KOPÁČIKOVÁ, M., CETLOVÁ, L., STANČIAK, J. Ošetřovatelský proces a potřeby pacientů / klientů. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava. 2012. 264 s. ISBN 978-80-87035-51-1.
  • MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelská diagnostika v NANDA doménách. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1399-3.
  • NANDA INTERNATIONAL. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY definice a klasifikace 2018-2020. 11. vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2020. ISBN 978-80-271-0710-0.
  • PAVLÍKOVÁ, S. Modely ošetřovatelství v kostce. 1. vyd., Praha:Grada Publishing, a.s., 2006, dotisk 2010. 150 s. ISBN 80-247-1211-3.
  • POLICAR, R. Zdravotnická dokumentace v praxi. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010. 224 s. ISBN 978-80-2472358-7.
  • Studijní opory v LMS Moodle
  • ŠAMÁNKOVÁ, M., et al. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. 134 s. ISBN 978-80-247-3223-7.
  • TÓTHOVÁ, V. et al. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. aktualizované vyd. Praha: Triton, 2014. 225 s. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • TRACHTOVÁ, E. et al. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 4. rozšířené vyd. Brno: NCO NZO Brno, 2018. 261 s. ISBN 978-80-7013-590-7.
  • ŽIAKOVÁ, K. Ošetřovateĺské konceptuálne modely. 1.vyd. Martin: Osveta, 2007. 190 s. ISBN 80-8063-247-2.
  • MAREŠ J. a kol. Péče zaměřená na zvláštnosti pacienta. 1. vyd. Brno: MSD, 2016. 192 s. ISBN 978-80-7392-259-7.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. 192 s. ISBN 978-80-247-5376-8.
  • PEARSON,A., VAUGHAN, B. (SRN.), VAUGHAN, B., FITZGERALD, M. Nursing Models for practice. 3. ed. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2005. 249 p. ISBN 07506-5442-2.
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství II. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2019. 198 s. ISBN 978-80-271-0889-3.
  • PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2018. 286 s. ISBN 978-80271-0888-6.
  • POSPÍŠILOVÁ, A., KYASOVÁ, M., JUŘENÍKOVÁ, P. Způsoby formulace ošetřovatelských diagnóz, intervencí a očekávaných výsledku ošetřovatelské péče s ohledem na vzdělání všeobecných sester. Práce pomáhajících profesí v oblasti zdravotnictví a sociální péče. 1. vyd. Praha: Evropské vzdělávací centrum s.r.o. 2010. 257 s. ISBN 978-80-87386-10-1.
  • SUTTON, Veronica. Professional Guide to Nursing. Murphy & Moore Publishing, 2 022. ISBN 1639870059.
  • SYSEL, D., BELEJOVÁ, H., MASÁR, O. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. vyd. Brno: Tribun EU, 2011. 280 s. ISBN 978-80-7399-289-7.
  • VÖRÖSOVÁ, G. a kol. Klasifikacné systémy a štandardizácia terminológie v ošetrovatelstve. 1. vyd. Martin: Osveta, 2007. 112 s. ISBN 978-80-8063-242-7.
  • VÖRÖSOVÁ, G. a kol. Ošetrovatel‘ský proces v internom ošetrovatel’stve. 1. vyd. Martin: Osveta, spol. s.r.o., 2011. 240 s. ISBN 978-80-8063-358-5.

Anotace


Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Umožňuje pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Zaměřuje se na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu. Umožňuje studentům získat systematické poznatky a dovednosti v metodologii ošetřovatelského procesu.



 



Cíle výuky:



  • Znalosti: Student je schopen popsat ošetřovatelství jako vědní disciplínu, vysvětlit jeho strukturu a cíle moderního ošetřovatelství. Zná konceptuální modely a teorie v ošetřovatelství, jejich podstatu, klasifikace, strukturu a funkce. Orientuje se v lidských potřebách a v uspokojování potřeb, zná klasifikace potřeb, hierarchie potřeb a význam lidských potřeb v ošetřovatelství. Student zná metodologii ošetřovatelského procesu, je schopen popsat ošetřovatelský proces, jeho historický vývoj, zná definici, význam a využití ošetřovatelského procesu v praxi. Má základní teoretický přehled jednotlivých fází ošetřovatelského procesu, zná hodnotící a měřící techniky v ošetřovatelství, ošetřovatelskou dokumentaci, je schopen popsat její součásti, dokumentování výstupů jednotlivých kroků ošetřovatelského procesu a hodnocení kvality ošetřovatelské péče.

  • Dovednosti: Student umí použít konceptuální modely v ošetřovatelské praxi. Dovede aplikovat ošetřovatelský proces do ošetřovatelské praxe a dokáže vysvětlit jednotlivé kroky ošetřovatelského procesu u konkrétních případů. Umí použít jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu, provést ošetřovatelské posouzení, včetně vyhledávání dysfunkčních potřeb klienta, identifikaci ošetřovatelských problémů, stanovení ošetřovatelské diagnózy, určení cíle a očekávaných výsledků, plánování, realizaci a vyhodnocení ošetřovatelské péče jak u zdravého, tak u nemocného klienta, včetně komunity.

  • Obecné kompetence: Student získává znalosti a profesionální dovednosti nezbytné k posouzení, k identifikaci problémů, určení cíle a očekávaných výsledků, plánování, realizaci a vyhodnocení ošetřovatelské péče. Je schopen používat obecné metody analýzy a syntézy, rozhodovat se samostatně, nést odpovědnost za vlastní postup a výsledek.




Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 65 %.




Studijní zátěž:


PS: 24 hodin přímá výuka, 54 hodin samostudium.


KS: 10 hodin přímá výuka, 68 hodin samostudium.



^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím