Ošetřovatelský proces a potřeby klientů 2

Studijní plán: Všeobecné ošetřovatelství - kombi, platný od ZS 2024/2025

PředmětOšetřovatelský proces a potřeby klientů 2 (OPPK2)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
Garantdoc. PhDr. Lada Cetlová, PhD. ( cetlova@vspj.cz )
Jazykčesky
Počet kreditů3
Prezenční studium
Přednáška3 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška10 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Erasmus - Všeobecné ošetřovatelství - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 3 kr. ZK
Všeobecné ošetřovatelství - kombi, platný od ZS 2024/2025 P 2 3 kr. ZK
Všeobecné ošetřovatelství - platný od ZS 2024/2025 P 2 3 kr. ZK

Sylabus

  • Potřeby nemocného v ošetřovatelství, klasifikace potřeb, hierarchie potřeb.
  • Algoritmus uspokojování lidských potřeb, dynamika lidských potřeb.
  • Reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících.
  • Hodnocení sebepéče a soběstačnosti nemocného.
  • Ošetřovatelský proces v péči o pohybovou aktivitu nemocného.
  • Ošetřovatelský proces v péči o hygienu a oblékání.
  • Ošetřovatelský proces v péči o spánek a odpočinek.
  • Ošetřovatelský proces v péči o výživu.
  • Ošetřovatelský proces v péči o vyprazdňování.
  • Ošetřovatelský proces v péči o dýchání.
  • Deficit v oblasti sexuálních potřeb.
  • Ošetřovatelský proces u nemocného s bolestí.
  • Jistota a bezpečí v ošetřovatelském procesu.
  • Sebekoncepce a sebeúcta v ošetřovatelském procesu.
  • Seberealizace, sebeaktualizace.
  • Spirituální potřeby nemocného.
  • Praktické řešení vybraných situací ošetřovatelské praxe.

Doporučená literatura

  • CETLOVÁ, L., DRAHOŠOVÁ, L., TOČÍKOVÁ, I. Hodnotící a měřící škály pro nelékařské profese. VŠPJ: Jihlava, 2012. 124 s. ISBN 978-80-87035-45-0.
  • KOPÁČIKOVÁ, M., CETLOVÁ, L., STANČIAK, J. Ošetřovatelský proces a potřeby pacientů / klientů. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava. 2012. 264 s. ISBN 978-80-87035-51-1.
  • NANDA INTERNATIONAL. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY definice a klasifikace 2018-2020. 11. vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2020. ISBN 978-80-271-0710-0.
  • NEJEDLÁ M. Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1150-8.
  • PAVLÍKOVÁ, S. Modely ošetřovatelství v kostce. 1. vyd., Praha:Grada Publishing, a.s., 2006, dotisk 2010. 150 s. ISBN 80-247-1211-3.
  • POLICAR, R. Zdravotnická dokumentace v praxi. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010. 224 s. ISBN 978-80-2472358-7.
  • Studijní opory v LMS Moodle
  • ŠAMÁNKOVÁ, M., et al. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. 134 s. ISBN 978-80-247-3223-7.
  • TÓTHOVÁ, V. et al. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. aktualizované vyd. Praha: Triton, 2014. 225 s. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • TRACHTOVÁ, E. et al. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 4. rozšířené vyd. Brno: NCO NZO Brno, 2018. 261 s. ISBN 978-80-7013-590-7.
  • FARKAŠOVÁ, E. Ošetrovateľstvo - teória. 1. vyd. Martin: Osveta, 2005. 133 s. ISBN 80-8063-086-0.
  • JAROŠOVÁ, D. Vybrané ošetřovatelské modely a teorie. 1. vyd. Ostrava: Ostravská Univerzita, 2002. 75 s. ISBN 80-7042-339-0.
  • MAREŠ J. a kol. Péče zaměřená na zvláštnosti pacienta. 1. vyd. Brno: MSD, 2016. 192 s. ISBN 978-80-7392-259-7.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. 192 s. ISBN 978-80-247-5376-8.
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství II. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2019. 198 s. ISBN 978-80-271-0889-3.
  • PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2018. 286 s. ISBN 978-80271-0888-6.
  • POSPÍŠILOVÁ, A., KYASOVÁ, M., JUŘENÍKOVÁ, P. Způsoby formulace ošetřovatelských diagnóz, intervencí a očekávaných výsledku ošetřovatelské péče s ohledem na vzdělání všeobecných sester. Práce pomáhajících profesí v oblasti zdravotnictví a sociální péče. 1. vyd. Praha: Evropské vzdělávací centrum s.r.o. 2010. 257 s. ISBN 978-80-87386-10-1.
  • SUTTON, Veronica. Professional Guide to Nursing. Murphy & Moore Publishing, 2022. ISBN 1639870059.
  • SYSEL, D., BELEJOVÁ, H., MASÁR, O. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. vyd. Brno: Tribun EU, 2011. 280 s. ISBN 978-80-7399-289-7.
  • VONDRÁČEK, L., VONDRÁČEK. J. Pochybení a sankce při poskytování ošetřovatelské péče II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 68 s. ISBN 978-80-247-6084-1.
  • VONDRÁČEK, L., VONDRÁČEK. J. Pochybení a sankce při poskytování ošetřovatelské péče. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003. 56 s. ISBN 978-80-247-6003-2.
  • VÖRÖSOVÁ, G. a kol. Klasifikacné systémy a štandardizácia terminológie v ošetrovatelstve. 1. vyd. Martin: Osveta, 2007. 112 s. ISBN 978-80-8063-242-7.
  • VÖRÖSOVÁ, G. a kol. Ošetrovatel‘ský proces v internom ošetrovatel’stve. 1. vyd. Martin: Osveta, spol. s.r.o., 2011.240 s. ISBN 978-80-8063-358-5.
  • ŽIAKOVÁ, K. Ošetřovateĺské konceptuálne modely. 1.vyd. Martin: Osveta, 2007. 190 s. ISBN 80-8063-247-2.

Anotace


Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Umožňuje pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Zaměřuje se na procvičován  jednotlivých fází ošetřovatelského procesu. Umožňuje studentům získat systematické poznatky a dovednosti v metodologii ošetřovatelského procesu.




Cíle výuky:



  • Znalosti: Student je schopen popsat vývoj zdravého dítěte od narození do dospělosti, včetně charakteristiky jednotlivých období a specifik ošetřovatelské péče. Zná příznaky, diagnostiku a léčbu jednotlivých nemocí u dětí. Zná ošetřovatelské postupy v rámci péče o dětského pacienta včetně hodnotící a měřící techniky. Umí je aplikovat v rámci ošetřovatelské péče u dětí. Orientuje se v nastavených preventivních prohlídkách u dětí včetně screeningových programů.

  • Dovednosti: Student je schopen komplexně posoudit potřeby dítěte. Má vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování ošetřovatelské péče v pediatrii a pro činnosti s touto péčí související. Student zvládá základní ošetřovatelskou péči v oblasti ambulantní i lůžkové péče, včetně péče o děti do 3 let v zařízeních kolektivní péče. Student je schopen provést resuscitaci dítěte s ohledem na věk dítěte.

  • Obecné kompetence: Student získává znalosti a profesionální dovednosti nezbytné k posouzení a k identifikaci problémů. Je schopen používat obecné metody analýzy a syntézy, rozhodovat se samostatně, nést odpovědnost za vlastní postup a výsledek. Umí plánovat činnosti efektivně a pracovat s časem. Při obhajobě svých postupů a výsledků umí vyjádřit svůj názor a prezentovat jej.


Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a ústní zkoušení.


 


Studijní zátěž:


PS: 30 hodin přímá výuka, 48 hodin samostudium.


KS: 10 hodin přímá výuka, 68 hodin samostudium.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím