Odborná latinská terminologie 1

Studijní plán: Porodní asistence - platný od ZS 2024/2025

PředmětOdborná latinská terminologie 1 (LAT-1)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
GarantMgr. Lenka Nevrklová
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Cvičení1 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Erasmus - Porodní asistence - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 2 kr. ZA
Porodní asistence - platný od ZS 2024/2025 P 1 2 kr. ZA

Sylabus

  • Výslovnost
  • Podstatná jména
  • Roviny a směry na těle
  • Neshodný přívlastek
  • Části těla
  • Předložky
  • Číslovky
  • Kostra
  • Svaly
  • Memorabilia

Doporučená literatura

  • PLAŠILOVÁ, Jiřina a Otto KNOTT, Anna VALICHOVÁ. Základy latinské terminologie pro bakalářské zdravotnické obory. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni 2021, 167 s. ISBN: 978-80-261-1043-9.
  • ARGAYOVÁ, Ivana, Rebeka RALBOVSKÁ a Roman ZAZULA. Základy lékařské terminologie: pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, dotisk 2022. ISBN 978-80-2711-716-1.
  • MAREČKOVÁ, Elena a Hana REICHOVÁ. Latinitas medica: lexikon nejen lékařských sentencí, citátů a rčení. Brno: Press, 2009. ISBN 978-80-2104-758-7.
  • KÁBRT, Jan a Jan KÁBRT. Lexicon medicum. Praha: Galén, spol. s.r.o., 2015
  • SVOBODOVÁ, Dana. Terminologiae medicae vestibulum: úvod do řecko-latinské lékařské terminologie pro studenty bakalářských oborů na 1. LF UK. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-2461-840-1.
  • KACHLÍK, David. Úvod do preklinické medicíny. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 3. lékařská fakulta, 2013. ISBN 978-80-87878-01-9
  • PLAŠILOVÁ, Jiřina. Základy latinské lékařské terminologie. Praha: Karolinum, 2022
  • SEINEROVÁ, Vlasta. Latina: úvod do latinské terminologie: pro střední školy se zdravotnickým zaměřením. Latina: úvod do latinské terminologie: pro střední školy se zdravotnickým zaměřením.

Anotace

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický a seznamuje studenty se základy latinské gramatiky a terminologie, klade důraz na získání jasného odborného zdravotnického jazykového projevu. Zvládnutí základní slovní zásoby je důležité pro ostatní preklinické a klinické obory, které vyžadují přesnost slovního vyjádření při popisu anatomické struktury a hodnocení patologického stavu.


 



Cíle výuky:



  • Znalosti:  Student zná pravidla latinské výslovnosti, najde neshodný přívlastek, vyjmenuje latinské předložky, zjistí pravidla tvoření a použití latinských číslovek, výše uvedené umí propojit, ale také analyzovat a převést do češtiny (ve srozumitelné formě i pro pacienta). Zopakuje si znalosti o složení lidské kostry a výčet svalů v lidském těle. Uvede některá latinská memorabilia, kterým rozumí.

    Student ovládá gramatické jevy pasivní formou (rozpozná singulár/ plurál, rod adjektiv, druh číslovek).



  • Dovednosti: Student dokáže přečíst latinský text, jmenovat synonyma, antonyma k probraným slovíčkům, odhadnout význam ustálených spojení, jmenovat části kostry a svaly v těle, některé nemoci, části těla, lékové formy, nádoby, propojit slova do sousloví = označení diagnózy, kombinovat předložky a podstatná jména, číslovky a podstatná jména, to vše převést do češtiny, vysvětlit pacientovi. Student dokáže vysledovat příbuznost některých slov v češtině a cizích jazycích s latinou.       

  •  Obecné kompetence: Student je schopen pracovat s odborným latinským textem a vyhledat klíčové informace.



Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 60 %.


^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím