Odborná latinská terminologie 2

Studijní plán: Porodní asistence - platný od ZS 2024/2025

PředmětOdborná latinská terminologie 2 (LAT2)
GarantujeKatedra zdravotnických studií (KZS)
GarantMgr. Lenka Nevrklová
Jazykčesky
Počet kreditů2
Prezenční studium
Cvičení1 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Erasmus - Porodní asistence - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 2 kr. ZA
Porodní asistence - platný od ZS 2024/2025 P 2 2 kr. ZA

Sylabus

  • Výslovnost
  • Přídavná jména a jejich stupňování
  • Dýchací soustava
  • Vylučovací soustava
  • Trávicí soustava
  • Oběhová soustava
  • Latinské a řecké předpony a přípony
  • Souvislý latinský text
  • Memorabilia
  • Překlady diagnóz z choropisů a porodopisů

Doporučená literatura

  • PLAŠILOVÁ, Jiřina. Základy latinské lékařské terminologie. Karolinum, 2022. 6., uprav. vyd., 240 str. ISBN 978-80-246-5058-6.
  • ARGAYOVÁ, Ivana, Rebeka RALBOVSKÁ a Roman ZAZULA. Základy lékařské terminologie: pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, dotisk 2022. ISBN 978-80-2711-716-1.
  • KÁBRT, Jan a Jan KÁBRT. Lexicon medicum. Třetí, doplněné a přepracované vydání.. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-200-8.
  • KACHLÍK, David. Úvod do preklinické medicíny. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 3. lékařská fakulta, 2013. ISBN 978-80-87878-01-9
  • MAREČKOVÁ, Elena a Hana REICHOVÁ. Latinitas medica: lexikon nejen lékařských sentencí, citátů a rčení. Brno: Press, 2009. ISBN 978-80-2104-758-7.
  • PLAŠILOVÁ, Jiřina a Otto KNOTT, Anna VELICHOVÁ. Základy latinské terminologie pro bakalářské zdravotnické obory. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni 2021, 167 s. ISBN: 978-80-261-1043-9.
  • SEINEROVÁ, Vlasta. Latina: úvod do latinské terminologie: pro střední školy se zdravotnickým zaměřením. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7168-999-7.
  • SVOBODOVÁ, Dana. Terminologiae medicae vestibulum: úvod do řecko-latinské lékařské terminologie pro studenty bakalářských oborů na 1. LF UK. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-2461-840-1.

Anotace


Předmět je koncipován jako teoretický a seznamuje studenty se s latinskou gramatikou a terminologií, klade důraz na získání jasného odborného zdravotnického jazykového projevu. Zvládnutí základní slovní zásoby je důležité pro ostatní preklinické a klinické obory, které vyžadují přesnost slovního vyjádření při popisu anatomické struktury a hodnocení patologického stavu.



 


Cíle výuky:



  • Znalosti: Student zná pravidla latinské výslovnosti, najde přídavné jméno, určí jeho stupeň a správně přeloží do češtiny, vyjmenuje latinské a řecké předpony a přípony a jejich významy, propojí je s podstatnými jmény do odvozených/složených slov, najde ekvivalenty vybraných slov v obou jazycích (latina, řečtina), zopakuje si části některých tělních soustav (trávicí, dýchací, vylučovací, oběhová), přeloží souvislý text o lidském těle. Uvede některá latinská memorabilia, kterým rozumí. Student ovládá gramatické jevy pasivní formou (rozpozná singulár/ plurál, rod adjektiv a jejich stupeň, latinské a řecké předpony a přípony a jejich význam).

  • Dovednosti: Student dokáže přečíst latinsko-řecký text, jmenovat synonyma, antonyma k probraným slovíčkům, odhadnout význam ustálených spojení, jmenovat části tělních soustav, některé diagnózy a výkony, propojit slova a slovotvorné části do složených/ odvozených slov, kombinovat podstatná a přídavná jména, to vše převést do češtiny, vysvětlit pacientovi. Student dokáže vysledovat příbuznost některých slov v češtině a cizích jazycích  s latinou/ řečtinou a vyzná se v souvislém latinském textu.

  • Obecné kompetence: Student je schopen pracovat s odborným latinským textem a vyhledat klíčové informace



Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 70 %.


^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím