Cílem předmětu je získat teoretické znalosti a praktické dovednosti v oblasti socializace, edukace, terapie a ucelené rehabilitace osob se speciálními potřebami napříč všemi věkovými kategoriemi. Student má strukturovaný souhrn vzájemně souvisejících poznatků a zkušeností. Orientuje v koncepci moderní speciální pedagogiky, tj. v oblasti edukace, socializace, terapie a ucelené rehabilitace se zaměřením na jednotlivé cílové skupiny jedinců se speciálními potřebami v důsledku několika okruhů. Student by měl umět aplikovat základní teoretické poznatky do speciálně pedagogické praxe. Měl by se umět přizpůsobit, tedy měl by být flexibilní, získat komunikační a prezentační dovednosti, měl by se orientovat při řešení konfliktů. Významná je dovednost umění naslouchat, být aktivní, poučit se z chyb, analyzovat neúspěch a schopnost motivovat druhé. Student je způsobilý pracovat s cílovou skupinou – osobami se speciálními potřebami napříč všemi věkovými kategoriemi.
Osnova předmětu:
- Vývoj postojů k handicapovaným osobám, historické etapy, historie speciální pedagogiky
- Systémový přístup, moderní trendy, evropské dimenze
- Cílové skupiny a subsystém speciální pedagogiky
- Edukační systém, postoj společnosti k jedincům se speciálními potřebami. Legislativa.
- Problematika parciálních postižení - ADHD, specifické poruchy učení
- Speciálně pedagogická diagnostika
- Alternativní a augmentativní komunikační prostředky
- Terapie ve speciální pedagogice
- Uplatnění cílových skupin speciální pedagogiky na trhu práce