Cílem předmětu je osvojit si základy poradenské práce s klientem, seznámit se s požadavky na vedení rozhovoru, se zabezpečením vhodných podmínek pro poradenství, seznámit se s kompetencemi poradců, základními poradenskými metodami a postupy, naučit se identifikovat rizikové skupiny klientů a osvojit si bazální postupy práce s nimi.
Osnova předmětu:
- Historie poradenství a současné poradenské koncepce.
- Charakteristika poradenství a základní poradenské systémy.
- Poradenské přístupy.
- Vnější podmínky poradenského procesu.
- Poradenský tým, první kontakt s klientem a čas v poradenství.
- Komunikace v poradenském procese.
- Sociální poradce a vedení efektivního poradenského rozhovoru.
- Anamnestický rozhovor a diagnostika v poradenství.
- Metody práce s klientem.
- Rizikoví klienti.
- Psychohygiena poradcu.
- Etické zásady práce poradců.