Vývojová psychologie poskytuje studentům nejen poznání změn jednotlivých duševních funkcí, ale především poznatky o úrovni orientace, emocionalitě i konativních rysech osobnosti ve všech stádiích života - od období novorozence až po stáří. Student má schopnost adekvátně přistupovat ke klientovi každého věku. Je orientován v charakteristických kvalitách vyspělosti jeho duševního dění, dobře ví jakých výkonů myšlení, seberegulace či odpovědného chování jsou schopni, a podle toho přizpůsobuje svůj přístup k nim. Má také znalosti o možném výskytu určitých fázových duševních potíží, jejich průběhu i příčinách. Student ovládá optimální výchovné postupy od počátků rozvoje duševního dění v raném dětství, umí užívat stimulačních podnětů při práci s dětmi a předcházet nevhodným reakcím v důsledku přecitlivělosti na různé podněty v odlišných vývojových stádiích. Má porozumění pro frustrující situaci dospívajících a dokáže jim poradit v jejich problémech. Studenti ovládají pozitivní intervenční postupy ke zmírnění negativních důsledků pobytu v nemocnici.
Osnova předmětu:
- Činitelé vývoje a obecné zákony vývojových změn, dědičnost, faktory vnějšího prostředí, přehled teorií vývojové psychologie: S. Freud., E. Erikson., J. Piaget
- Prenatální stádia vývoje, kritická vývojová perioda, úskalí prenatálního a postnatálního období
- Období novorozence - režim dne, význam stimulace, nepodmíněné reflexy, charakter metakomunikace a její důsledky, rady vychovatelům. Období kojence - vazba pohybové a psychické aktivity, smyslové změny, vývoj emocí, podněty k rozvoji sebeuvědomování, výkon paměti a pozornosti, první projevy myšlení
- Období batolete - první asociace, akcelerace duševního výkonu do druhého roku a psychické změny v období do tří let, sebeuvědomování, předpojmy a prelogické úsudky, interpersonální vývoj
- Předškolní věk - změny ve vývoji duševních procesů, podíl senzomotoriky na výkonu myšlení, synkretické myšlení, charakteristika slovní zásoby, kriteria školní připravenosti a zralosti
- Školní věk a prepuberta - vývojové změny psychiky v období 6-10 let, rozvoj paměti, nástup zobecňování, výkony názorných operací, změny sociálních vztahů, poruchy učení a neurotické příznaky
- Pubescence - fyziologické změny a jejich dopad, nástup abstrakce, příčiny lability a vulkanizmu, fluktuace sebehodnocení, frustrace a maladaptace, vazba zátěže a způsobů reagování, adaptační potíže
- Adolescence - formování struktur cílů a hodnot, vývojové úkoly v oblasti lásky, práce a hry, rozvoj sebepojetí, možné duševní poruchy a nemoci dospívajících, moratorium rolí
- Dospělost - charakteristika fází dospělosti, pozitivní vývojové krize a jejich rozdíl mezi muži a ženami, pozvolný nástup involuce a její prožívání
- Stáří - fyzické a duševní změny, změny v interpersonálních vztazích, neproduktivní populace, postupné signály involuce, možnosti jejich redukce, kognitivní obtíže