Metody a techniky sociální práce
Studijní plán: Zdravotně sociální pracovník - kombinovaná forma, platný pro studenty, kteří započali studium od LS 2015/2016
Předmět | Metody a techniky sociální práce (MTSP) |
Garantuje | Katedra sociální práce (KSP) |
Garant | doc. PhDr. Luba Pavelová, PhD. |
Jazyk | Česky |
Počet kreditů | 4 |
Prezenční studium |
Přednáška | 2 h |
Cvičení | 2 h |
Kombinované studium |
Tutoriál / přednáška | 10 h |
Cvičení | 10 h |
Studijní plán |
Typ |
Sem. |
Kred. |
Ukon. |
Zdravotně sociální pracovník - kombinovaná forma, platný pro studenty, kteří započali studium od LS 2015/2016
|
P |
3 |
4 kr. |
Z,ZK |
Zdravotně sociální pracovník - kombinovaná forma, platný pro studenty, kteří započali studium od ZS 2016/2017
|
P |
3 |
4 kr. |
Z,ZK |
Zdravotně sociální pracovník - platný pro studenty, kteří započali studium od LS 2012/2013
|
P |
3 |
4 kr. |
Z,ZK |
Zdravotně sociální pracovník - platný pro studenty, kteří započali studium od ZS 2016/2017
|
P |
3 |
4 kr. |
Z,ZK |
Sylabus
- Historie vývoje metod sociální práce.
- Základní pojmy a klasifikace metod z různých aspektů.
- Sociální práce s jednotlivcem.
- Sociální práce s rodinou.
- Sociální práce se skupinou.
- Sociální práce s komunitou.
- Sociální terapie, sociální rehabilitace, sociální prevence.
- Sociální poradenství.
- Supervize.
- Systémové projekty.
Doporučená literatura
- NAVRÁTIL, P.: Teorie a metody sociální práce. Brno. Marek Zeman, 2001.
- MATOUŠEK, O. a kol.: Metody a řízení sociální práce. Praha. Portál, 2003.
- MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010.
- KODYMOVÁ, P. Historie české sociální práce v letech 1918-1948. Praha: Karolinum, 2013.
- KOPŘIVA, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha. Portál, 2013.
- MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2014. 216 s.
- ŽIAKOVÁ, E. a kol.: Sociálna práca – Teoretické východiská a praktické kontexty. Košice: FF UPJŠ, 2011.
- HAWKINS, P., SHOHET, R.: Supervízia v pomáhajúcich profesiách. Praha. Portál, 2016.
- BENEŠOVÁ, V. ŠMIDMAJEROVÁ, E. Supervize jako nástroj v prevenci syndromu vyhoření. In Sociální práce/ Sociálna práca. č. 2, roč. 18, 2018.
Anotace
Cíle:
Cílem předmětu je rozšířit vědomosti studentů o teoretických východiscích vývoje metod sociální práce a o některé techniky sociální práce. Po jeho absolvování bude student připravený používat vhodné metody a techniky sociální práce s jednotlivými cílovými skupinami.
Znalosti:
Student má teoretické vědomosti a znalosti o metodách a technikách sociální práce.
Dovednosti:
Student dokáže provést vhodný výběr a cíleně využívat jednotlivé metodysociální práce.
Obecné způsobilosti:
Student prokazuje schopnost individuální, skupinové a komunitní práce s klientem.
^ nahoru ^