Metody a techniky sociální práce

Studijní plán: Zdravotně sociální pracovník - platný pro studenty, kteří započali studium od ZS 2016/2017

PředmětMetody a techniky sociální práce (MTSP)
GarantujeKatedra sociální práce (KSP)
Garantdoc. PhDr. Luba Pavelová, PhD.
JazykČesky
Počet kreditů4
Prezenční studium
Přednáška2 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška10 h
Cvičení10 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Zdravotně sociální pracovník - kombinovaná forma, platný pro studenty, kteří započali studium od LS 2015/2016 P 3 4 kr. Z,ZK
Zdravotně sociální pracovník - kombinovaná forma, platný pro studenty, kteří započali studium od ZS 2016/2017 P 3 4 kr. Z,ZK
Zdravotně sociální pracovník - platný pro studenty, kteří započali studium od LS 2012/2013 P 3 4 kr. Z,ZK
Zdravotně sociální pracovník - platný pro studenty, kteří započali studium od ZS 2016/2017 P 3 4 kr. Z,ZK

Sylabus

  • Historie vývoje metod sociální práce.
  • Základní pojmy a klasifikace metod z různých aspektů.
  • Sociální práce s jednotlivcem.
  • Sociální práce s rodinou.
  • Sociální práce se skupinou.
  • Sociální práce s komunitou.
  • Sociální terapie, sociální rehabilitace, sociální prevence.
  • Sociální poradenství.
  • Supervize.
  • Systémové projekty.

Doporučená literatura

  • NAVRÁTIL, P.: Teorie a metody sociální práce. Brno. Marek Zeman, 2001.
  • MATOUŠEK, O. a kol.: Metody a řízení sociální práce. Praha. Portál, 2003.
  • MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010.
  • KODYMOVÁ, P. Historie české sociální práce v letech 1918-1948. Praha: Karolinum, 2013.
  • KOPŘIVA, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha. Portál, 2013.
  • MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2014. 216 s.
  • ŽIAKOVÁ, E. a kol.: Sociálna práca – Teoretické východiská a praktické kontexty. Košice: FF UPJŠ, 2011.
  • HAWKINS, P., SHOHET, R.: Supervízia v pomáhajúcich profesiách. Praha. Portál, 2016.
  • BENEŠOVÁ, V. ŠMIDMAJEROVÁ, E. Supervize jako nástroj v prevenci syndromu vyhoření. In Sociální práce/ Sociálna práca. č. 2, roč. 18, 2018.

Anotace


Cíle:


Cílem předmětu je rozšířit vědomosti studentů o teoretických východiscích vývoje metod sociální práce a o některé techniky sociální práce. Po jeho absolvování bude student připravený používat vhodné metody a techniky sociální práce s jednotlivými  cílovými skupinami.



Znalosti:


Student má teoretické vědomosti a znalosti o metodách a technikách sociální práce.



Dovednosti: 


Student dokáže provést vhodný výběr a cíleně využívat jednotlivé metodysociální práce.



Obecné způsobilosti:


Student prokazuje schopnost individuální, skupinové a komunitní práce s klientem.

^ nahoru ^

Pracuji, vyčkejte prosím